Hej Lovisa,
    svar - Nej, det är inte vanligt utan ovanligt.
    Det kan finnas ingenjörsutbildningar på högskolor och universitet i Sverige som har någon form av Internationell inriktning, men det är i så fall endast någon eller några få utbildningar. Som regel krävs för civilingenjörsprogrammen och högskoleingenjörsprogrammen - fysik2, kemi1 och matematik4.

    • SYV : Tack för ditt svar! Är det även ovanligt att dessa utbildningar kräver biologi 1 och kemi 2?
    • Anna : Det är vanligare att krav på Biologi 1 (kanske t o m 2) och Kemi2 finns, än kravet på moderna språk. Det beror på inriktningen, t.ex om Civilingenjörsprogrammet är inom Bioteknik, då lär biologi krävas; om Civilingenjörsprogrammet är inom kemi så lär kemi2 krävas.