Marguerite

    Hej Vilka regler finns det gällande moderna språk i grundskolan? Vem eller vad bestämmer om en elev i årskurs 7 vill sluta med franska för att ha mer svenska och/eller engelska? Min son kämpar för att klara svenskan och vi känner att det är viktigare att lägga fokus på den. Han har väldigt svårt med franskan och lär få ett F denna termin. Skolan säger att han inte kan sluta på franskan om han har godkänt i kärnämnena. Han mår dåligt av allt detta och har ångest för franska-lektionerna. Vi pluggar massor hemma men det hjälper inte. Vad kan vi göra???? ?

    • Valentina : Enligt Skolverket är det frivilligt för elever i grundskolan att läsa moderna språk. Ring till Skolverket, 08-527 332 00.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marguerite!
    Det Valentina skriver i kommentaren till din fråga, stämmer.
    Vi har tidigare fått den frågan från andra föräldrar och kontaktat Skolverket; fick svar om att det bör "uppmuntras" att eleverna läser moderna språk men att det ändå är frivilligt och grundskola kan inte tvinga en elev att läsa moderna språk om eleven och vårdnadshavare är överens om att eleven slutar läsa moderna språk.
    ****
    Din sons grundskola, tror jag, menar så här: om din son slutar läsa moderna språk, då borde ha få fler timmar inom svenska och/eller engelska och om han har godkända betyg i båda de ämnena, varför ska han i så fall få fler timmar inom de ämnena? ... så, tror jag grundskolan menar. Och så vill de "uppmuntra" eleverna att läsa moderna språk. Det finns många fördelar i att läsa moderna språk; men så länge det är frivilligt, så får inte grundskola tvinga eleven, om hans vårdnadshavare står bakom elevens önskemål om att sluta.
    Du får visa mitt svar till rektorn på grundskolan om du vill.
    Både du och personal på elevens grundskola får kontakta skolverket. Du kan börja med att ringa Skolverkets upplysningstjänst, tel.tid brukar vara från 9.30 till 11 och vissa dagar även kl.13-15 - lite krångligt med deras tel.tider... men testa inom de timmarna som jag uppger och tel.nr är 08-52733200 - hör vad Skolverket svarar; skriv upp "paragrafer" där det står att det är frivilligt att läsa mod.språk på grundskolan och visa sedan upp både mitt svar och det skolverket har svarat - till rektorn på grundskolan där din son läser. Det borde lösa sig.
    Vi håller tummarna!
    Hälsnigar
    Mikael