Anonym
    Hejsan!

    Jag har pluggat franska steg 2 och 3 på gymnasiet där jag har fått F i båda kurserna. Är det så att jag måste läsa franska igen på komvux för att uppnå gymnasieexamen? Jag har flera F från gymnasiet jag tänker fixa men vill inte läsa franska igen utan helst något annat.

    En examen från komvux har jag hört måste ha 2250 poäng av 2400 så jag kan inte ha 200 poäng F. Vad händer om jag till exempel läser någon annan programriktadkurs inom samhällsvetenskap? Till exempel historis 3 och geografi 4? Skulle jag läsa historia 3 och geografi så betyder det att jag har läst över 2400 poäng. Kan man då ta bort franska steg 3 till exempel för att poängen ska hamna på 2400 igen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i examensbevis från komvux behöver inte kurserna i ämnet moderna språk ingå. Det går bra att ta ut examensbevis från komvux utan ngn kurs inom ämnet "moderna språk", bl.a franska.
    Rekommenderar att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.

    Ämnet geografi på gymnasieskolan
    inom ämnet Geografi inom den svenska gymnasieskolan finns endast tre kurser; Geografi 1, 2 och Geografiska infosystem. Hänvisning: skolverket.se