Hej Jelena!

    Det är enbart betyget i Moderna språk som läses inom ramens för språkval som får räknas in som det 17-de ämne i elevens jämförelsetal som i vissa län kallas för Mtv (meritvärde) och ibland också kallas för "betygspoäng" - i alla fall i den "siffran" som man konkurrerar med om en plats på gymnasiet.

    Moderna språk och Modersmål är, enligt Skolverket, olika ämnen som har olika kursplaner. Samma språk får läsas som ett modernt språk och som modersmål och betygen får samtidigt ingå i elevens slutbetyg från grundskola. Man kan, t.ex ha betyg i Moderna språk (arabiska) och Modersmål (arabiska)

    eller

    i Moderna språk (polska) och Modersmål (polska) i samma utbildningsdokument, t.ex i ett Slutbetyg från grundskolan.

    Vi tar ett exempel:

    en elev har i sitt Slutbetyg från grundskola 19 betyg

    Moderna språk (turkiska) och Modersmål (turkiska) och även Moderna språk (franska) ingår i elevens slutbetyg från grundskolan.

    Moderna språk (turkiska) har eleven läst inom Språkval och Moderna språk (franska) har eleven läst inom Elevens val.

    Då gäller följande:

    betyg i Moderna språk som lästes inom ramen för Språkval (i vårt exempel är det Turkiska språket) - lyftes bort och "läggs åt sidan" så länge... och så väljer man 16 bästa betyg av de 18 återstående betygen.

    Sedan plussar man på betyg i Moderna språk (turkiska) och de 16 bästa av de övriga betyg - och på så sätt får man fram elevens "siffra" med vilken hen konkurrerar om plats på gymnasiet (som ligger mellan 0 och 340). En bra sammanfattning och Räknehjälp finns på GymnasieGuiden , klicka här >> så kommer du rakt in på rätt sida på www.gymnasieguiden.se

    Enligt Skolverket är det OK att få betyg genom Prövning. Det behöver inte vara betyg i slutet av en kurs som eleven läste. Betyg som man får genom prövningar räknas in på samma sätt som betyg som eleven får i slutet av en läst kurs. Vad som gäller för Prövningar allmänt, kan man läsa här >>

    Bästa hälsningar

    ANNA