Oscar
    Hej! Jag har läser på Komvux, och undrar om man får ha med moderna språk 1 och 2 i en gymnasieexamen? Har varit tvungen att läsa båda kurser, som jag inte tidigare läst, för att kunna läsa moderna språk 3 och 4 för meritpoängens skull.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, du måste göra Planering av gymnasieexamen på KOMVUX - tillsammans med SYV. Om du sedan innan har ett Slutbetyg, dvs fullständig gymnasieutbildning, kan du inte få Examensbevis från KOMVUX utan bara studiebevis som blir komplement till ditt Slutbetyg. Om du inte har Slutbetyg, kan du få examen från KOMVUX och för examensbevis från KOMVUX räcker det med 2400 poäng; av dem måste minst 1100 p utgöras av gymnasiegemensamma ämnen och det måste likna ngt av gymnasieprogrammet. Rektor på KOMVUX kan i vissa fall bevilja undantag på någon punkt. Någon generell förbud mot att ha moderna språk 1och 2 i examen från KOMVUX finns inte. Med vänlig hälsning, Mikael syv