Adrian
    Hej! Jag ska börja gymnasiet nästa år och är fortfarande osäker på vilken linje jag ska gå, just nu står det mellan Estet-Musik, Samhäll-Beteende och Natur-Musik. Min fråga är ifall det är möjligt att ta bort moderna språk (franska) , börja om med ett helt nytt språk eller ha hemspråk istället för moderna språk? Jag har väldigt mycket problem med att lära mig franska och jag hänger inte med alls på lektionerna. Är det nån som skulle kunna hjälpa mig få ett svar på frågan? Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adrian,

    på Estetiska programmet behöver man inte läsa Moderna språk över huvudet taget.

    På SamhäIIsvet.programmet är det 200 poäng (2 kurser) moderna språk och på Naturvet.programmet är det 100 p. (en kurs) - som är Obligatoriska, men det går bra att börja med ett nytt språk, och det går också bra att Iäsa ditt modersmål i stället. Men undersök om undervisning i ditt modersmåI erbjuds. För att t.ex om det inte finns någon Iärare som kan undervisa, så kommer inte undervisning igång.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA