David
    Jag läste Tyska i högstadiet men jag gick ut med F eftersom min tyska lärare inte var särskilt kunnig men jag vill fortfarande lära mig språket. Jag går teknikprogrammet i ettan på gymnasiet nu och ska välja om jag vill läsa moderna språk till tvåan och min fråga är om jag kan läsa tyska 1 istället för tyska 3 fast jag läste tyska på högstadiet? Jag har hört att man måste läsa tyska 3 ifall man läste tyska på högstadiet men jag undrar ifall det går att läsa tyska 1 istället eftersom jag inte gick ut med ett icke godkänt betyg. Jag vill lära mig språket men jag känner att jag inte har förkunskaperna för att klara av tyska 3 utan vill börja från början.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    du ställer en mycket intressant och viktig fråga.
    Anledning varför eleverna ej får läsa samma språk från börjar - Tyska 1 som de läste på högstadiet (fast de fick t.ex F betyget - som du gjorde...) är att det anses finnas orättvisa i att en elev som aldrig läst tyska och en annan som läste tyska i några år (även om hen kanske inte uppnådde kraven för godkänt betyg) ska "sitta i samma" undervisningsgrupp - det anses att du har en stor Fördel gentemot dem som ej läste tyska över huvudet taget...
    Det är bra att du vill lära dig tyska. Kanske vill du lära dig ännu ett nytt språk och kan då börja läsa franska 1 eller spanska 1 i stället? Eller så kanske du kan läsa Tyska 3 som U-kurs, utökad (så att det betyget - om det blir F betyg, ej skulle räknas in i ditt jämförelsetal) - eller så kanske du kan läsa Tyska 2?
    Prata med syv på din skola; rektor kanske kan göra ett undantag i ditt fall... men jag är inte säker på det.
    Jag förstår att det finns också stor orättvisa i att en elev med A betyg från grundskolan i Tyska och du med F betyget ska läsa samma kurs, Tyska 3... det är inte heller logiskt eller bra... men vad ska man göra åt saken?
    Om man skulle låta alla med F betyg från grundskolan i moderna språk läsa nybörjarkurs i samma språk - kan eleverna med flit få F betyg i grundskolan för att ta sina kunskaper med sig in på gymnasiet och där med lätthet få A betyg i moderna språk 1. Så kan det tyvärr också bli.. kanske...
    Reglerna gynnar någon och missgynnar någon annan; så är det tyvärr alltid.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    ANNA
    P.S: tänk på att lära sig språk kan man inte endast i skolan; det finns Studieförbund med kvällskurser; man kan bedriva självstudier och/eller åka på en språkresa; hitta folk att prata tyska med - både på nätet och på språkcaféer och andra mötesplatser.