Julia
    Hej! Går för nuvarande på Komvux i Göteborg. Mitt mål är att ta gymnasieexamen, förhoppningsvis till jul. Jag vet inte om ni har kunskap om vad det gäller på Komvux, så jag chansar.

    1. Vi säger att ett viss universitetsprogram kräver att man har läst upp till biologi och kemi 2. Man har läst både biologi och kemi 1 och 2. Kan man då, i sin gymnasieexamen ersätta ämnena biologi och kemi 1 mot andra, som t.ex. moderna språk?

    2. Just spanska som moderna språk finns endast upp till nivå 4 på Komvux. Finns det inte högre nivåer än det? Skulle man inte kunna läsa de på något sätt?

    3. Gymnasiearbetet. Stämmer det att man antingen får E eller F? Räknas det i snittbetyget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Du måste göra planering av Examensbevis tillsammans med Studie- och yrkesvägledare på komvux. Det är inte förbjudet att inte ha Biologi 1 i sitt examensbevis och ha Biologi 2 (och på liknande sätt - att inte ha betyg i Kemi 1 i examensbevis men ha kemi 2). Men du kan inte på egen hand bestämma exakt hur ditt Examensbevis kommer att se ut.

    ANG.GYMNASIEARBETE: ja, det stämmer att endast 2 betyg finns för GA - F och E och man måste ha E för att ha rätt till Examensbevis. Det är som "kvalitetsstämpel", kan man säga. Betyg i GA räknas inte in i ditt jämförelsetal. MAN BORTSER FRÅN BETYGET I GA, när man räknar ut Jämförelsetal.

    Ang. Moderna språk: det finns gymnasiala kurser upp till nivå 7 i Moderna språk, dvs exempelvis Spanska 5, Spanska 6 och Spanska 7. Att det inte finns undervisning på högre nivåer beror oftast på att det är väldigt få elever som skulle anmäla sig till de kurser och man måste ha minimum 20 studerande/klass. Du kan kanske göra Prövningar i högre kurser i Spanska och ta med de betygen in i ditt Examensbevis. Detta råder jag dig att diskutera med Studievägledare på komvux.

    Du kan givetvis anmäla dig till prövning i Spanske 5 (varje prövning kostar 500 kr) och se vad du får för betyg först. Skulle du få högt betyg som du blir nöjd med, kan du ta upp frågan om att ta med betyg från prövningen in i ditt Examensbevis (i stället för någon annan kurs) sen. Dock kan det också visa sig att du har gjort prövning "i onödan".

    Vissa kurser är obligatoriska för Examensbevis och kan inte ersättas med andra kurser. Om du inte skulle bli ledsen att du gjorde prövning i onödan, kan du göra det och vi hoppas du får högt betyg och får ersätta en annan kurs med betyg från Prövningen.

    Förutom kurser i Moderna språk (spanska), finns det också kurser Modersmål (spanska) 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet. Det är totalt 300 poäng kurser i Modersmål som finns. Om du kan läsa dem på Komvux i Göteborg kan inte jag svara på. Det får du se på deras hemsida eller ta upp det med SYV som jobbar på komvux i Gbg.

    Hoppas du fick nu svar på dina frågor!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA