Malin
    Hej! Jag undrar om jag kan läsa moderna språk på barn och fritidsprogrammet? Jag hade även tänkt att lägga till högskolebehörighet.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Malin!

    Kika gärna in på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_BF.pdf och längst ner ser du vilka kurser du behöver lägga till för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Moderna språk får inte läsas som Programfördjupande på BF och inom Individuellt val har du 100 poäng "kvar" att välja - efter att du har valt en kurs á 100 p. som du behöver för Grundläggande behörighet.

    Du kan, alltså, läsa 100 poäng Moderna språk på BF - inom Individuellt val. Det är en kurs, t.ex. Moderna språk 1 (Italienska) eller om du har förkunskaper i tyska, t.ex. Moderna språk 2 (tyska) - det är bara två exempel. Beror på vilka språk som din skola kan erbjuda samt vilka förkunskaper du har. Om du t.ex. började med ett språk i åk6 kan du läsa Moderna språk 3 (i samma språk) och den kursen ger 0.5 i Meritpoäng. Om Meritpoäng kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Om du vill läsa mer än 100 p. Moderna språk, kan du ansöka om att få läsa "utökade kurser" men det är ett undantag och gymnasieskola kan säga Nej till det. Du har inte rätt att läsa utökade kurser. Det är individuellt bedömning som skolan gör - beroende på elevens kapacitet samt skolans möjligheter, bl a ekonomiska (det kostar att ge mer undervisning).

    Återkom om du har andra frågor!
    Lycka till med dina studier!
    ANNA
    Hej igen!
    Eftersom du kan läsa Svenska/svenska som andra språk 3 som programfördjupande kurs - upptar du bara 100 poäng av individ.vals 200 poäng med Eng 6.
    Du har då 100 poäng kvar inom individ.val till Spanska.

    Mvh
    ANNA
    Hej igen!
    Eftersom du kan läsa Svenska/svenska som andra språk 3 som programfördjupande kurs - upptar du bara 100 poäng av individ.vals 200 poäng med Eng 6.
    Du har då 100 poäng kvar inom individ.val till Spanska.

    Mvh
    ANNA
    • : Så om jag lägger till högskoleförberedande kan jag inte lägga till moderna språk (spanska)? Eftersom att jag inte kan lägga till engelska 6 på programfördjupande måste jag ta det på individuellt val, och då har jag inga poäng kvar till moderna språk. Har jag fattat rätt?
    • Anna : Individuellt val är det 200 poäng man väljer, d v s 2 stycken 100-poängskurser. Engelska 6 är 100 poäng. Du har, alltså ännu 100 poäng inom individuellt val att lägga till och du kan då läsa en kurs i Spanska. Om din skola tillåter dig läsa ännu en "utökad kurs", kan du i så fall ta 2 kurser i Spanska - en kurs inom Individuellt val & en annan - som "utökad kurs" :).
    • : Ännu en lite fråga, haha, min kompis ska gå restaurang och livsmedel som lärling. Kan gäller det samma sak där, har hon också tillgång till att läsa spanska?
    • Mikael : Läs mitt svar inom kort.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Som du kan se i programplanen http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_RL.pdf får man läsa Moderna språk som programfördjupande på RL.
    Beroende på inriktning väljer man mellan 600 - 900 poäng programfördjupande kurser.
    Om skola kan erbjuda just spanska, kan man läsa "hur mycket spanska som helst" - för att det är så pass många poäng man får välja moderna språk.

    Mvh
    Mikael