Erik
    Hej!
    Läser just nu på Ekonomiprogrammet i år ett och min dröm är att efter studenten börja plugga på handelshögskolan i Stockholm.
    På högstadiet läste jag tyska men har nu bytt till Spanska på gymnasiet, alltså steg 1.
    För att vara behörig att söka till HHS så måste man ha minst C i moderna språk steg 3. Kan jag uppnå C i Moderna språk steg 3 även fast jag valde spanska steg 1 i ettan på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!
    Det finns flera möjligheter för dig:
    1. läsa Moderna språk (spanska) 1, 2 och 3.
    2. byta till Tyska där du redan har kunskaper i steg 1 och kanske t o m i steg 2.
    3. Du kan också läsa Spanska 1 och sedan Tyska 3.
    4. du kan komplettera på komvux efter gymnasiet - i fall du inte uppnår alla de betyg som du behöver för behörighet.

    Moderna språk får läsas som programfördjupande kurser på Ekonomiprogrammet.
    En bra idé är att boka tid med SYV på din skola och berätta att du behöver läsa Moderna språk 3 och diskutera hur du får in den kursen i din studieplan.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    ANNA