Amanda

    Hej! Först undrar jag om man verkligen måste läsa nivå 3 av ett modernt språk för att få meritpoäng? Jag undrar också om man kan läsa teckenspråk för hörande eller ej. Teckenspråk känns ju mycket mer praktiskt och nyttigt än japanska för min del. Man får väl meritpoäng om man läser Teckenspråk för hörande? Vart kommer tiden till moderna språk ifrån? är det bara extraplugg eller försvinner andra tillvalsmöjligheter? Jag skulle mycket hellre läsa till någon högre kurs i engelska för att få extra merit, var läser jag till det? Det beror väl lite på vilka skolor? Med mina frågor syftar jag på att veta vilket eller om jag ska välja ett modernt språk. Jag har läst spanska och kan fortsätta med det för merit om det inte hindrar mig från att välja någon annan kurs utanför språket. jag kan välja italienska på nivå 1 och det skulle kanske vara roligare än spanska. Men teckenspråk för hörande verkar roligast och nyttigast. Sedan vill jag ju veta hur jag läser till engelska 5 eller 6 (lite osäker vilken det är) som något sorts substitut för att jag kanske inte kunde eller vill välja något modernt språk. Tack på förhand :)

    • Anna : Vilket program på gymnasiet tänker du i första hand söka till?
    • Amanda : Teknik samhällsbyggande
    • Mikael :

      I TE (gäller alla inriktningar) ingår inte moderna språk som obligatoriska. Du behöver därför inte läsa moderna språk på gymnasiet, om du går TE.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Det är inte obligatorisk att ha meritpoäng; de är bara Extra, för bättre konkurrensläge inför högskoleansökan. Har man A-betygen i alla kurser i sitt examensbevis från gymnasiet, får man 20.0 som jämförelsetal och detsamma som Meritvärde (om man har noll meritpoäng). Du får gärna kika på en sammanfattning om meritpoäng på gymnasieGuiden.se
    Svar på din fråga om det stämmer att moderna språk ger meritpoäng från nivå3, är Ja, det stämmer.
    Och Ja svarar jag även på frågan om man får meritpoäng för Teckenspråk för hörande. Det står också i sammanfattningen - länk ovan.
    *** Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng.
    Engelska 5 är en obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram och kan inte väljas bort. Du blir tvungen att ha godkänt betyg i eng5 för att ta examen från ett yrkesprogram. Du blir tvungen att ha godkänt betyg i både Eng5 och 6 för att ta examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram.
    ***
    På alla svenska (nationella) gymnasieprogram finns många obligatoriska kurser som inte får väljas bort. För att svara på din fråga behöver jag veta vilket program du i första hand tänker söka till? Om du står i valet och kvalet mellan flera program, uppge alla de program, så hjälper jag dig att jämföra programmen vad gäller frågan om moderna språk.
    Du får också gärna uppge om svenska är ditt modersmål (detta för att i annat fall kan du läsa modersmål i stället för moderna språk, men kurser i ämnet modersmål ger inte meritpoäng).

    • Amanda : Svenska är mitt modersmål
    • Mikael : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    TE ingår ej moderna språk; i alla fall inte som Obligatoriskt ämne. Du får gärna kika på Programplan för TE där ser du vilka kurser som är obligatoriska och vilka blir valbara. Programplan för Teknikprogrammet finner du på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE.pdf
    Om din gymnasieskola kommer erbjuda möjlighet att läsa teckenspråk för hörande, kan du välja läsa de kurserna. Från nivå3 (godkända betyg krävs) ger kurserna i moderna språk meritpoäng. Och teckenspråk för hörande är från 2014 jämställt med moderna språk.
    Annars, så går det att uppnå max antal meritpoäng även utan moderna språk. Engelska 7 ger 1.0 och ännu 1,5 kan man uppnå genom högre kurser i matematik.