Houda

    Hej! Jag är en IB-student som har examen i år. Ett av ämnena som jag har studerat det är (Self-taught Arabic), som i det svenska systemet motsvarar Arabiska 7. Min fråga är: Kan jag göra en prövning i Arabiska modernaspråk steg 3 och få 0,5 meritpoäng för det även om jag har Arabiska 7 ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    reglerna kring meritpoäng för dig med IB-diploma från året 2014 och senare står på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare - hur de ska tolkas och appliceras är upp till Antagning.se - du får gärna försöka tolka reglerna på egen hand, för att min tolkning kommer inte spela roll då är det inte Fråga SYV som fattar beslut om hur ditt meritvärde kommer att räknas ut, utan det gör de som jobbar med antagning till svenska högskolor och universitet. Vänd dig därför till Antagning.se - tel.nr 0771-550720
    Tips! SYV-ar som jobbar på IB-programmet på de svenska gymnasieskolorna kanske har tidigare fått exakt samma fråga och kan svara - fråga därför SYV-ar som jobbar med IB; och även på prövningsenheter (där man anmäler sig till prövningar) är det möjligt att de nyligen fått samma fråga och tagit reda på svaret - från Antagning.se - så testa fråga där också.
    Du får sedan gärna återkomma och berätta här på forumet vad du fick för svar.

    • : Okej! Jag ska kontakta Antagning. Tack så mycket för din hjälp!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!