Sara
    Hej!!

    Jag har utländsk betyg som jag validerar. Jag har hört att jag kan höja mina poäng genom att göra prövning på modersmål 1 . Jag har pluggat franska1 och tog A men kunde inte fortrsätta med franska. Ni hör jag att det finns prövning i gbg universitet till turkiska som modersmål 1. Kan jag göra prövning till det där? Jag kan inte hitta en länk eller veta var anmälar man sig kan ni hjälpa mig med det? Och om jag tar A kommer det att upphöja mina poäng? Jag har hört att vi som validerar vår utländsk betyg och läser kurser som är ej behörighet och tar t.ex i den ett betyg som minskar våra poäng kommer den inte att räknas är det rätt? Ska jag ta risken och göra provet? För jag kan lite turkiska
    Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara;

    jag antar att du känner till info om bedömning av utländska gymnasiebetyg på Universitet- och Högskolerådets hemsida - uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning.

    Kurser som kan höja meritvärde för dig med utländska gymnasiebetyg finns i listan på uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/kurser-som-kan-hoja. Och Modersmål 1 finns i den listan.

    Prövningar i gymnasiala kurser gör man på Komvux, på Prövningsenheter eller hos privata utbildningsanordnare - det är olika i olika kommuner hur man organiserar prövningar; men du som inte är gymnasieelev har rätt att anmäla dig till prövningar i alla de olika svenska städer, oavsett vilken stad du bor i eller folkbokförd i.
    Att leta var just prövning i en viss kurs erjuds just nu, har vi inte någon möjlighet att göra - för att det kan mycket väl vara så att t.ex just prövningar i Modersmål 1 (Tusriska) inte erbjuds någonstans just nu... Det är många som vill göra prövningar och det är lärarbrist.
    I många kommuner slutar man ta emot anmälningar till alla vårens prövningar redan i mitten på februari och sedan öppnar möjlighet att anmäla sig kanske i några dagar under juli - till alla höstens prövningar, men om just turkiska ska vara med eller inte - vet man inte på förhand.
    ***
    Du skriver att du kan "lite turkiska" men för att klara godkänt betyg i Modersmål 1 måste man vara rätt så bra på det språket och du behöver dessutom få högt betyg, för att det betyget ska höja ditt meritvärde... Se om du hittar någonstans du kan anmäla dig till den eller de prövningar som du vill göra och vi önskar dig Lycka till!
    Beklagar att vi inte kan hjälpa till leta var prövningar erbjuds.
    Vänligen
    Julia syv