Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du läser moderna språk (ungerska)3&4 eller moderna språk ( koreanska )3&4 eller moderna språk (finska)3&4- då får du meritpoäng för det får man för moderna språk 3(0.5) och gör moderna språk 4(1.0) och Max i merit för moderna språk är 1.5.

    Men om man läser modersmål(koreanska) eller modersmål (finska) då får man vanliga poäng, inte meritpoäng. Du upptar dessutom dina individ.val 200 poäng för att modesmål läses inom individ.val.

     Det positiva i att läsa modersmål är att du lär dig ditt hemspråk bättre och att du kanske får högre betyg i modersmålet än du skulle fått i andra kurser som du skulle läst om du inte läst ditt modersmål.