Linda
    Hej går mitt förta år på gymnasiet och jag skulle vilja ha modersmål. Men jag undrar om det kan påverka mitt meritpoäng senare. Att typ om jag har ett E i nåtta så kan jag byta ut det mot mitt modersmåls betyg. Det fungteade så i grundskolan men gör det de i gymnasieskolan också?
    Vad mer är viktigt att veta om ämnet?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linda,
    du skriver om att du vill läsa Modersmål & ev. byta ut kurserna "mot" Modersmål för att få högre Jämförelsetal/Meritvärde.

    På gymnasiet fungerar det så att du kan läsa Modersmål inom Individuellt val /200 p./ eller som en utökad kurs /en extra kurs/.
    Möjligheter att "byta ut" kurser mot Modersmål är väldigt begränsade. Om du uppger vilket program /och även inriktning/ du läser, kan jag ge dig ett mer exakt svar.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    Hej igen,
    om Moderna språk ingår i ditt program som en obligatorisk kurs /jag vet inte vilket program du läser/ - då kan du läsa Modersmål i stället för Moderna språk (men du får inte Meritpoäng för Modersmål). För Moderna språk, steg 3, 4 och 5 - kan man få Meritpoäng (och i vissa fall även för steg 2).

    För att kunna ge dig ett exakt & korrekt svar - är det nödvändigt att veta vilket program & inriktning du läser på gymnasiet.
    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linda,
    du går Samhällsvetenskapligt program och i det ingår det Moderna språk, 200 p. (det vill säga två kurser) som obligatoriska kurser. Du får byta ut en eller båda kurser mot Modersmål och på så sätt uppfylla kravet för gymnasieexamen.
    Nackdelen i detta fallet är att Modersmål ger inte Meritpoäng som Moderna språk, steg 3 och 4 eller steg 4 och 5 ger.
    Om du vill läsa Modersmål - så kan du välja en eller flera kurser i Modersmål inom Programfördjupningen /det kan man göra på Samhällsvet.progrmmet/. På din inriktning väljer du 300 p. programfördjupande kurser. Det finns en lång lista på kurser som man får läsa som programfördjupande på Samhällsvet.programmet, men alla skolor kan inte erbjuda alla kurser. Fråga på din skola hur en lista ser ut från vilken ni får välja Programfördjupningar.
    Individuellt val är det alla gymnasieelever som väljer 200 p. kurser.
    Här kan du också läsa en eller två Modersmålskurser.

    Som sagt, finns det olika lösningar för dig att läsa Modersmålskurser på:
    byta Moderna språk mot Modersmål;
    välja Modersmål inom programfördjupningen eller inom Individuellt val.
    Och så kan man alltid - om man vill - ansöka om en "utökad kurs", det vill säga läsa kurser "utöver" programmets 2500 poäng. Då läser man på mer än heltid.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare