Donna
    Hej
    Jag går mitt andra år samhällsvetenskapliga programmet. Visst är det så att man kan byta moderna språk mot sitt eget modersmål och läsa det istället samtidigt som man får merit om man gör prövning? I det här fallet har jag läst spanska 3 och fått merit för det, just nu läser jag steg 4 och tänkte byta ut det mot mitt eget modersmål. Dock har jag inte läst modersmål steg 3 och undrar om man kan klara steg 4 utan att ha läst steg 3? Kan jag läsa steg 3 nu och fortsätta med steg 4 nästa år?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Donna!

    inom Modersmål finns det följande gymnasiala kurser:

    och modersmål ger inte några meritpoäng. Vilka kurser som ger Meritpoäng kan du läsa på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Liselotte

    Däremot finns inom ämnet Moderna språk - 7 steg, 7 st. 100-poängskurser. Godkända betyg i modersmål 3 och 4 ger meritpoäng.

    • : Syv på min skola sa att man kan få meritpoäng för modersmål om man gör prövning,annars får man ingen merit. Det jag undrar är om man kan klara av modersmål steg 2 utan att ha läst steg 1?
    • Anna : Modersmål ger inte meritpoäng. Detta oavsett vad någon har sagt till dig. Du kan ringa till Skolverkets upplyssningstjänst och fråga om modersmål ger meritpoäng och du får svar Nej, modersmål ger inte meritpoäng.
    • Anna : Ang. om du kan klara modersmål 2 utan att ha läst 1 - beror det på dina förkunskaper i det aktuella språket. Det finns annars ingen anledning att läsa Modersmål 2, om man inte har godkänt betyg i Modersmål 1 och är osäker på om man klarar kursen på nivå 2. Läs modersmål 1 i stället. Meritpoäng får man inte varken sig för modersmål 1 eller för modersmål 2. Så på så sätt "kvittar det".
    • Anna : Det är Antagning.se som räknar fram meritvärde när man söker till högskola/universitet i sverige - du kan bäst fråga Antagning.se - de vet bäst av alla vilka kurser som ger meritpoäng. Tel.nr 0771-550720 tel.tid kl.9-16 på vardagar. Syv på din skola kan också ringa dem och fråga om hen är osäker.
    • Anna : Jag har nu också skrivit ett nytt svar till dig. Hoppas det blir till hjälp.
    • : Tack snälla för svaret! Då vet jag det:)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Donna,

    du skriver inte vad du har för modersmål, men vi tar som exempel "polska". Vi säger att du har polska som modersmål.

    På SA, samhällsvet.programmet är det obligatoriskt att läsa 2 kurser MODERNA SPRÅK. Du läste moderna språk 3, spanska - dvs Spanska 3.

    Nu återstår det för dig att läsa ännu en obligatorisk kurs i Moderna språk. det kan du göra genom att läsa Moderna språk 1, nybörjarkurs - i vilket modernt språk som helst. Eller så kan du läsa Spanska 4. Och du kan också läsa Modersmål 1 eller Modersmål 2 eller Aktiv tvåspråkighet. Modersmålskurserna ger inte meritpoäng, men du kan läsa en av modersmålskurserna för att "slippa" läsa spanska 4. Du vill ju, antar jag, uppfylla kraven för Examensbevis?
    Om du vill ha meritpoäng - måste du få gokänt betyg i Moderna språk /polska/ 4. Inte i Modersmål /polska/. vi tog "polska" som exempel... :)

    Om du har turkiska som ditt modersmål, då är det samma "modell" - du får merit för Moderna språk 4 (turkiska) men inte för Modersmål (turkiska).

    Kurser i moderna språk och i modersmål har olika kursplaner, olika betygskriterier och olika behörighet för lärare - även om det är samma språk.

    Vad din skola kan erbjuda att läsa för kurser, vet inte vi här på fråga syv. Fråga studie-  och yrkesvägledare på din skola om de kan erbjuda MODERNA SPRÅK /polska eller turkiska eller vad du har för ditt "hemspråk"... vet jag inte för du skriver inte det... ;) / 4.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Jag har assyriska/syrianska som modersmål. Om jag börjar läsa modersmål och får betyg idet, kommer betyget att räknas för att söka till universitet? Med tanke på att det blir utökat, läser 2500 poäng och med modersmål blir det totalt 2700? Räknas mina betyg i modersmål då också?
    • Anna : Nej, betyg i U-kurser räknas in endast i två fall; om kursen krävs för Särskild behörighet eller om den ger Meritpoäng. Modersmål ger inte meritpäng; krävas för behörighet kan den - kan jag tänka mig - endast om man vill utbilda sig till Modersmålslärare... och i så fall kommer det betyget räknas in, men om man med samma betyg söker till andra utbildningar, då räknas inte det betyget in. Så i 99,99% av fallen kommer in U-kurs i modersmål räknas in - du läser i så fall för att få KUNSKAPER, men betyget gör ingen skillnad.