Helena
    Hej! Har gått ut handelsprogrammet och tänkte söka vidare till socionom programmet och läst både mordersmål 1 och modersmål 2 och fått VG. Tänkte samla ihop merit så jag kommer upp til 2.5. 0.5 har jag ifrån min Engelska B och sedan kan ja läsa 2 kurser som finns med i områdesbehöriget 5 för att få ihop 1 merit (eftersom jag tror att ja läste att man Max kan få 1)
    Har inget intresse av att läsa matte C eller engelska C. Så undrar om jag kan dra nytta av mitt modersmål o om ja behöver göra en prövning fastän jag har VG ? Tack på förhand!
    • Anna : Prövningsenheten i Göteborg svarar att de planerar öppna möjlighet att anmäla sig till prövning - från börjar av juli 2016 - och då kan man göra prövning under hösten 2016. Mer exakt besked kan Prövningsenheter i Gbg ge efter midsommar.
    • : Perfekt tack! De skulle vara perfekt om ja kan göra prövningen hösten 2016!
    • Milla : Vi har skickat förfrågan till många olika ställen och hoppas någon ger ett positivt svar, dvs att det finns närmare till Stockholm (än Göteborg) - och om vi får ett sådant bra svar, hör vi givetvis av oss! Men ring du till Komvux i Stockholm på 08-508 35 400 och be dem om info och råd.
    • Milla : Vi fick tips om att man eventuellt kan göra prövning i Arabiska 5 i Linköping lördagen 7 maj på Katedralskolan, anmälan senast 22 april. Kontakta, [email protected] Lycka till!
    • : Ringer dem och säger till vad dem säger! Tack för hjälpen!
    • : Tack så jätte mycket ska maila och kolla upp de!
    • Milla : Lycka till!
    • Anna : Komvux i Eskilstuna svarade nyss att de erbjuder prövning i Arabiska 5.
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt kort svar till dig!
    • Liselotte : Nu har vi pratat med Skolverket igen och jag skrivet ett nytt svar till dig nu.
    • Ludmila : Det kom ett mail från Linköpings kommun som säger att det går nu att "återigen" vända sig till Åsa Svensson med "din fråga". Det kan betyda att Linköpings kommun kommer att ta emot din ansökan om prövning, det är i alla fall vad jag hoppas på! Lycka till!
    • Ludmila : Vi har fått svar som lyder så här: "På Komvux Folkuniversitetet i Stockholm kan man göra prövning i moderna språk som arabiska. Här är kontaktuppgifter: Komvux Folkuniversitetet Stockholm Kungstensgatan 45 - Box 6901 102 39 Stockholm Telefon: 08 - 789 42 04 [email protected] eller gå in på nätet och läs: http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Komvux/Stockholm/Vux-STHLM/provningar/ " men när jag går in på länken som de skickade ser jag inte arabiska eller några moderna språk över huvudet taget. På tel.nr som de anger fick jag inte heller ngt svar. :(
    • Anna : Ang. kommentar från Ludmila (ovan) så visar dig sig att det är gammal info. Det var så förr. Nu saknar Folkuniversitetet i Stockholm behörig lärare i arabiska som moderna språk, tyvärr. :(
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Helena!

    Du kan "dra nytta" av ditt modersmål på två olika sätt:

    1) du kan läsa eller göra prövningar i ditt modersmål men som moderna språk.

    eller

    2) höja betyg i de kurser modersmål som du redan har. Höjning av ditt jämförelseral åstadkommer du - om du får MVG eller B eller A betyg i en eller i båda kurserna.

    Jag vet inte vad ditt modersmål är, men vi tar exempel: vi säger att det är kinesiska (bara för att ta just ett exempel :).

    Nu har du betyg i Modersmål (kinesiska) och det är bra att det är VG, dvs högt betyg och du kan kanske göra prövningar och få ännu högre betyg i Modersmål (kinesiska), vilket höjer jämförelsetal lite grand: om det är två kurser modersmål och du t.ex skulle få A-betyg (eller MVG) i båda de kurser - då höjer du ditt jämförelsetal med ca 0.4 (om det är bara en kurs som du läser upp till A eller MVG - höjer du med ca 0.2)

    men

    om du läser en kurs Moderna språk (kinesiska) 3 eller gör prövning i den och får godkänt betyg, får du 0.5 höjning av ditt meritvärde. Om du sedan får godkänt betyg i Moderna språk (kinesiska) 4 - får ännu 0.5 meritpoäng och med godkänt betyg i Moderna språk (kinesiska) 5 - får du ännu 0.5 i merit och med det uppnår max antal meritpoäng inom Moderna språk. Men du kan uppnå samma resultat (max antal i merit inom moderna språk) med bara ett betyg - i Moderna språk 5 (eller 6 eller 7), läs mer om det på Angagning.se - om du klickar här >> kommer du direkt in på rätt sida, det är pdf. och den info som jag syftar på finns på s.1 längst ner till höger. Det är infoblad från Antagning.se

    Der är Antagning.se som just gör antagning till högskolor/universitet i Sverige och det är info som kommer direkt från dem som man bör "rätta sig efter".

    Du kan givetvis göra både och samtidigt, dvs läsa upp Modersmål och även läsa /eller göra prövningar/ i Moderna språk.

    Modersmål och Moderna språk är olika ämnen, även om det handlar om samma språk. De har olika kursplaner och behörighet för lärare är också olika. Det gäller, alltså, att hitta en lärare som är behörig att sätta betyg i "rätt språk" som moderna språk (och inte som modersmål).

    Om du vill kan du läsa på vad Moderna språk är för någonting (vilka språk som kallas för "moderna språk" i det svenska utbildningssystemet) här >>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Mitt modersmål är arabiska! Arabiska steg 1 gymnasiet vad motsvarar de för steg på moderna språk eftersom man får merit för 0.5 för steg 3 och sen steg 4 0.5
    • Milla : Arabiska 1 - är nybörjarkurs, för den som inte kan någon arabiska alls. Alla kurser i Moderna språk är på 100 poäng (= 100 undervisningstimmar). Du kan anmäla dig till Prövning i Arabiska 5 och i fall du får godkänt betyg - får du 1,5 i merit och med det höjer ditt meritvärde med 1,5. Prövning kostar 500 kr. Om du hittar var du kan anmäla dig till prövning i Arabiska 5 - skulle jag råda dig testa (chansa) på att du klarar godkänt betyg. Du vinner mycket om du får godkänt betyg i den kuren och förlorar bara 500 kr., om du skulle t.ex få F i den. :(
    • : Jag kan läsa och skriva och prata flytande så om jag anmäler mig till arabiska steg 5 så kan jag få 1.5 på bara en enda kurs??!
    • : Vart anmäler man sig? Har sökt men hittar bara utanför Stockholm
    • Milla : Enligt info på Antagning.se som just räknar ut ditt meritvärde, ja! Om du får godkänt betyg i Moderna språk 5 (och bl a Arabiska 5 är ju också ett av de olika möjliga "moderna språk") så borde du få påslag med 1.5 i merit. Det gäller att få GODKÄNT BETYG i Arabiska 5 (eller 6 eller 7 men 5 räcker och det är lägre kvar i steg 5, då finns det ingen anledning att anmäla sig till 6 eller 7). Var bor du? I vilken del av Sverige?
    • Milla : Var bor du? Man har rätt att göra prövning i olika kommuner, du behöver inte vara folkbokförd i den kommunen där du gör prövning. Det gäller dock att hitta någonstans de har behöriga lärare i arabiska som Moderna språk.
    • : Jag bor i Stockholm, Stockholm Stad. Postnummer kista. Vart söker man då?
    • : Tack så jätte mycket för alla svar du har hjälpt mig så otroligt mycket nu gäller de bara att söka!
    • : Min kurskod är ARA1402 och ARA1403 hur kan jag dubbelkolla om de räknas som merit?
    • : Kollade upp de det var tyvärr modersmål
    • Milla : Du kan söka prövninga i hela Sverige, behöver inte vara där du bor, men av praktiska anledningar (långt att åka) söker man givetvis nära där man bor. Jag ska se om jag hittar någonstans man kan anmäla sig till Arabiska 5. Återkommer!
    • : Tack så jätte mycket för hjälpen!!:)
    • Milla : Jag är inte säker på att vi hittar någonstans där de fortfarande tar emot anmälan om prövningar i Arabiska 3, 4 och eller 5. På flera ställen står det att det är så många som anmälde sig att anmälan är stängd och öppnas igen först under sommaren till att göra prövning på hösten. Prövningsenheten i Göteborg gör prövningar i Arabiska som moderna språk men de har också stängd den möjligheten redan i mitten på januari för hela vårterminen (pga stort antal redan anmälda). Sök du också och i hela landet! Vi får hjälpas åt och göra vårt bästa! Försök också med andra "saker" - att höja meritvärde på andra sätt. Överväg också möjlighet att göra högskoleprovet, men du kan göra HP först i oktober 2016, för det är för sent att anmäla sig till HP som äger rum i april 2016.
    • : Men vart sökte du någonstans? För isåfall kan jag tänka mig att söka kursen under hösten eller vårterminen 2017. Har anmält mig till HP som ska göras i april men tror mer på att höja mitt snitt än att göra HP. Måte jag åka till Göteborg för att plugga moderna språket i arabiska isåfall?
    • : Tumba gymnasiet har för steg 2 och 3 arabiska men de är väl hos komux och universitetet jag söker då om jag ska göra prövning ?
    • Milla : Prövning är det 2 tester (skriftlig och muntlig del) - och det är ca 2-3 veckor emellan. Då måste man åka till Göteborg 2 ggr i så fall. Du kan få länk Prövningsenheten i Göteborg men ansökan är stängd som sagt. Vi för leta överallt efter prövningar. att just LÄSA kurser kan du bara på komvux i din egen kommun. Ring/maila till den kommunen där du är folkbokförd och fråga 2 saker: om det finns kurs i Arabiska 5 att läsa? och om de kan ge info om var och hur du anmäler dig till prövning i Arabiska 5?
    • : Okej får göra så! Inte så farligt att åka till Göteborg 2 gånger i såfall. Behöver bara länken för prövningsenhet i Göteborg :) sen har jag en till fråga jag har gått ut med 2600 poäng eftersom ja har engelska B som utökad iv val kan jag välja bort 2 st 50 poängs kurser ?
    • : Som jag har fått G på syftar då inte på (svenska eller matte eller engelska) mer som tex religionskunskap och Naturfriluftsliv A
    • Milla : Om du läste EngB som utökad kurs, då är det just det betyget som inte räknas in. Den räknas in bara om den kursen krävs för behörighet till just den utbildning som du söker, men i andra fall - räknas inte in. Du kan tyvärr inte själv välja vilka betyg som inte räknas in i ditt jämförelsetal. :)
    • Milla : Kontaktuppgifter till Prövningsenheten i Gbg ser du här: http://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/provningsenheten/kontakt/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTYzcDQy9TAy9_QNcDQwcQwOD_JzDAgwcLc31wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigD9EaQQ/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
    • : Får jag merit för engelska B fastän den är vald som utökad?
    • : Tack så jätte mycket för hjälpen ska kontakta kommunen och Göteborg ! Jätte glad och tacksam är jag!:)
    • Milla : Du får merit för EngB. I detta fallet spelar det ingen roll att den är utökad kurs. Men betyg i kursen räknas inte med. Men 0.5 i merit får du!
    • Milla : Du kan också fråga på din gamla gymnasieskola, som inte har några skyldigheter gentemot dig, men de kan vara snälla och ge möjlighet att göra prövning på din gamla skola (om det finns lärare som får sätta betyg i Arabiska 5, dvs som Moderna språk). Det är inte farligt att fråga. Det är rektor som bestämmer, men du kan "gå via din gamla klasslärare/mentor" om du vill.
    • : Okej perfekt ! Har kontaktat min gamla studievägledare i min förra skola och hoppas de hjälper mig med de!
    • Milla : Vi hoppas och håller tummarna!
    • Anna : 08-508 35 400 är tel.nr till komvux i Stockholm. Ring gärna till dem och försök få svar på var du kan göra Prövning i Arabiska 5.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nu har Komvux i Eskilstuna svarat så här:

    "Prövningsblanketten finns på http://www.eskilstuna.se/Global/Pr%C3%B6vningsanm%C3%A4lan.pdf

    och ska skickas till oss tillsammans med kvitto på betald avgift om 500 kronor per kurs."

    Men info finns på www.eskilstuna.se/komvux och jag läser där att sista dag att anmäla sig till vårens prövningar har tyvärr redan passerat för 5 veckor sedan, det var 1 febr. Nu är nästa "dead-line" 1 sept 2016 och då kan man göra prövningar under hösten.

    Du får gärna själv ta kontakt med dem på Komvux i Eskilstuna för att få mer info.

    Lycka till med prövningen!

    ANNA

    • : Jag måste vara folbokförd i kommunen för att få göra prövningen de sa dem när jag frågade Linköping ...
    • Anna : De sa fel till dig i Linköping. Vi har pratat med deras Skoljurist igår eftermidag & fick det bekräftat att det inte stämmer det som de skriver på sin blankett. Du behöver inte vara folkbokförd i kommunen som du gör prövning i. Eskilstuna, t.ex - info i mitt svar ovan - ställer inte det kravet och inte Göteborg heller. Skolverkets jurist bekräftar också att kommuner inte får begränsa så - att man ska var folkbokförd i kommunen för att få göra prövning, så det stämmer, alltså inte det som de säger i Linköping. De kommer troligtvis att ändra på sin blankett och i info på andra ställen. Det är ca 200 km till Linköping för dig att åka. Det är ca 120 km till Eskilstuna och så är det klart att man inte behöver vara skriven i deras kommun, men det är först till hösten de kan ta emot då det är fullbokat under våren. Troligtvis pga av att de tar emot från andra kommuner, som de är fullbokade.
    • Anna : Om du kan vänta till hösten, så ligger Eskilstuna närmare för dig att åka till. Om du vill göra prövning under våren, prova i Linköping. De måste ändra det felaktiga info men då kommer de troligtvis också bli "översvämmade" med ansökningar om prövningar från personer, folkbokförda i andra kommuner.
    • : Hej! Vi har inför detta läsåret tagit beslutet att avgränsa antalet prövningar till de som är folkbokförda i kommunen pga ökat antal prövningar och nya regler kring legitimationskrav. Vi har varken administration eller lärartid för att kunna ta prövningar från andra kommuner. Det framgår på blanketten och SYV på Jobb- och Kunskapstorget här i Linköping är informerade.
    • : Detta svar fick jag,vad ska jag svara eller göra? Vill helst göra den under våren om de går
    • : Men vi har kontaktat er skoljurist och hon bekräftar att de är fel information som står i blanketten? De svarade jag
    • Liselotte : Vi jobbar med den frågan. Återkommer så fort vi kan (så fort vi får ngt. resultat). Jag förstår att du vill göra prövning under våren. Vi ska göra allt vi kan för att hjälpa dig.
    • : Tack så jätte mycket! Har kontaktat komvux och dem hänvisa mig också till Linköping m.m
    • : Linköping svarade på mitt mail och sa att tyvärr dem kan inte erbjuda något
    • : Dem svarade med ett till mail "nej de är inte fel"
    • : Alltså informationen. Förklarade situationen att de inte finns någonstans i Stockholm där de gör prövningar i arabiska steg 5 pratade nämligen med komvux idag
    • Anna : Vi jobbar med det ärendet. Vi hör av oss så fort vi hör ngt. nytt.
    • : Fick ett mail idag att dem gör ett undantag och låter mig göra prövningen! Tack så jätte mycket för hjälpen utan er skulle jag inte kunnat göra prövningen!!
    • Anna : Bra! Lycka till! Hör av dig sen och berätta hur det går! Vi är glada att vi kunde hjälpa dig! :)
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Helena!

    Nu har vi återigen pratat med Skolverket om svårigheter i att hitt möjlighet att göra prövning i vissa kurser.

    Skolverket svarar att man får anmäla det till Skolinspektionen. Du är myndig och kan göra det, om du vill. Du kan anmäla flera olika saker

    1. allmänt - att det är svårt att hitta var behöriga lärare finns

    2. att vissa kommuner - t.ex Linköping, begränsar så att bara de som är skrivna i den egna kommunen får anmäla sig till prövning.

    Som sagt, är det Skolinspektionens ansvarsområde. Men om ingen påtalar för Skolinspektionen att det är ett problem, då vet de kanske inte det.

    Så du får välja - om du vill göra anmälan till Skolinspektionen. Om du gör anmälan, tror inte jag att den konkreta "nyttan" kommer att visa sig snabbt. Sådana saker brukar ta månader och i vissa fall - åratal innan det blir någon ändring i verkligheten.

    Jag förstår att du vill bara prövning i "din kurs" snabbt och enkelt, men det visar sig tyvärr att så enkelt är det inte... tyvärr.

    Vi åtekommen om vi få någon ny information som kan bli till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    L. :)

    Liselotte
    • : Jag fick ett mail av Linköping om att dem gör ett undantag och låter mig göra prövningen tack så jätte mycket för all hjälp!