Hej Lovisa!
    Det 17-de betyget som får räknas in i den siffran som eleven konkurrerar om plats på gymnasiet får endast vara betyget i Moderna språk som lästes inom ramen för Språkval. Du kan läsa om det bl.a på gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut

    Vad gäller byta ut moderna språk mot modersmål på gymnasiet så finns det lite olika "aspekter" i den frågan. Ämnet Modersmål ger inte några merit/extrapoäng men om eleven inte vill läsa Moderna språk som ingår som obligatoriska kurser i elevens program, då finns det i så fall en fördel att inte ha svenska som modersmål, för att de elever som har andra modersmål än svenska får i sitt examensbevis ha betygen i sitt modersmål i stället för obligatoriska kurser inom ämnet Moderna språk. Om meritpoängen var god läs på gymnasieguiden.se/merit
    Följande gymnasieprogram inkluderar obligatoriska kurser i ämnet Moderna språk (men eleven som har ett annat modersmål än svenska får ha kurserna i modersmål i stället). Att man inte får några meritpoäng för kurserna i modersmål, stämmer, men det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng + att det är ju inte alls alla kurser i moderna språk som ger meritpoäng heller. Exempel: en elev läste ej moderna språk på grundskolan. Hen börjar med Moderna språk 1 i år1 på gymnasiet. I år två kan hen kanske läsa moderna språk 2, men de kurserna ger ju inte heller några meritpoäng.
    Det finns också elever som inte vill fortsätta med samma språk från grundskolan in på gymnasiet, eller ens kan göra det pga det språket som eleven läste på grundskolan ej finns att läsa på den gymnasieskola dit eleven kom in.
    Man kan annars få maximalt antal meritpoäng även utan meritpoängen för moderna språk - i så fall genom engelska 7 och högre mattekurser.