elev

    jag har spanska som modersmål. Vill välja program, vill gärna bli lärare i spanska på högstadiet.. Jag undrar vilka vägar finns det för det? bara ämneslärarprogram? eller jag har funderat länge på att ansöka att läsa spanska dem allra högsta nivå som finns på högskola, och sen läsa själva pedagogik? det kan bli betydligt kortare utbildning, eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    på högstadiet är lärare oftast behöriga att undervisa i 3 ämnen. Om du kommer ha endast spanska som ditt undervisningsämne, blir det kanske omöjligt för dig att få en heltidstjänst, eller så måste du springa mellan många olika skolor - för att få ihop till en heltidstjänst.
    Fundera över följande:
    gymnasielärare är behörig att i samma ämne undervisa även på högstadiet. Gymnasielärare brukar vara behörig i 2 ämnen. Du kan exempelvis ha Spanska och Svenska eller Spanska och Engelska eller Spanska och Matematik eller Spanska och Samhällskunskap som dina undervisningsämnen.
    Det är dock möjligt att bli behörig lärare i endast Spanska, men i så fall rekommenderar jag att du läser mot Gymnasielärare i spanska och då kan du undervisa både på gymnasiet och på högstadiet; det blir lättare att få heltidstjänst i så fall. Men det är bättre att försöka bli behörig gymnasielärare i 2 ämnen eller lärare på högstadiet i 3 ämnen.
    ******
    Att först läsa spanska och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning kan gå... då läser du först 120 högskolepoäng (fyra terminer på heltid) spanska och sedan försöker hitta var KPU erbjuds för lärare i moderna språk.
    KPU brukar prioritera sökande som ska bli behöriga i flera ämnen, du - med ett ämne - kommer att prioriteras "i andra hand". På så sätt kanske du inte kommer in på KPU;
    Det är säkrare och bekvämare att söka till Ämneslärarprogrammen - då kommer du in och så får du alla kurser "serverade" på löpande band; du behöver inte inför varje termin leta vad du ska söka, inte missa ansökningsperiod, och vara orolig att du inte får plats på kurser. Inom programmet har man platsgaranti på varje nästa kurs.

    ang.Kortare utbildning
    Ja, om du efter fyra terminer studier i spanska kommer direkt in på KPU, som är utbildning på 3 terminer - blir det då totalt 7 terminer (3,5 år) men du blir då behörig i endast ett ämne och för att få heltidstjänst så kanske du måste undervisa i andra ämnen, där du inte är behörig eller jobba med annat som administration, skolvärdinna mm. eller kombinera deltid på grund- eller gymnasieskolan(eller skolorna) med att även jobba med annat ... kanske undervisa på kvällskurser på ett Studieförbund eller jobba som tolk eller guide eller översättare.
    Eller så kanske du klarar dig ekonomiskt på en deltidstjänst...

     Du är så pass ung och har så många år kvar till pension - så jag vill rekommendera att du söker till Ämneslärarprogrammet: gymnasielärare i Spanska + ännu ett ämne... för dig blir det fördelaktigare, med tanke på vilka ämnen som är obligatoriska, att kombinera med ett "vanligt" ämne som svenska, engelska, matematik eller samhällskunskap alternativt historia.

    Ämneslärarprogrmmen för gymnasielärare är på 5 eller 5,5 år; det är rätt lång utbildning. Men med tanke på att du har ca 50 år kvar till pension - så är det kanske värt det ändå. Men det är du som bestämmer.
    Under din utbildning kan du försöka jobba som "obehörig lärare" (vikariera på skolorna) och på så sätt kanske slipper du låna så mycket pengar hos CSN. Varje krona du får i lön ger också påslag inför pensionen och många andra förmåner, så det är jättebra att jobba vid sidan av studier, om möjlighet finns.

    • elev : tusen tack!!!! jag, jag ska fundera på det!! det låter klok att välja till gymnasiet i stället..
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!