Ali

    Hej. Jag läste modersmål tvåspråkigt steg 1,2,3 under gymnasiet(istället för moderna språk). Jag har också gjort prövning i mitt modersmål steg 4(som moderna språk) och kmr få meritpoäng på det. Kommer de betyg som jag fick i modersmål 1,2,3 att räknas in i mitt jämförelsetal eller kommer de att ersättas av det betyg jag fick på moderna språk steg 4( mitt modersmål)?

    • elev : Hej Ali, var har du gjort prövningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    Modersmål och Moderna språk är i Sverige 2 Olika ämnen. Betygen i modersmål och i moderna språk (även om det är samma språk) kan mycket väl räknas tillsammans (ihop).
    Har du Examensbevis? Finns Modersmål 1, 2 och kursen "Aktiv tvåspråkighet" med i ditt examensbevis? är någon kurs i ditt examensbevis markerd med "U" (utökat program) och i så fall vilken eller vilka kurs(er) är i ditt exam.bevis markerade med "U"?
    Om inga kurser i ditt exam.bevis är markerade med "U" och alla de tre kurser inom ämnet Modersmål finns med i ditt exam.bevis - då räknas betygen i alla tre kurserna (modersmålskurser) med i ditt jämförelsetal + sedan räknas även Moderna språk 4 in med, också (detta pga den kursen ger dig Meritpoängen).
    Var god läs även info på gymnasieGuiden.se/merit

    • : Jag har 3 ämne markerade med U. Psykologi 1 och 2 samt matte 5. Jag har gymnasieexamen(2017) och modersmål 1, 2 och kursen "Aktiv tvåspråkighet" finns med i mitt examensbevis
    • Anna :

      Om du har kurserna: Psykologi1 och 2 och matematik 5 som är "U"-markerade i ditt exam.bevis, då kommer betygen i Psykologi 1 och 2 INTE räknas med och betyget i matematik 5 kommer räknas med; detta pga matematik 5 ger meritpoäng.
      Betygen i Modersmål1, 2 och kursen aktiv tråspråkighet kommer räknas med i ditt jämförelsetal.
      Betyget i Moderna språk 4 kommer också räknas med pga det ger dig meritpoäng.

    • : En till fråga :). Jag läste svenska som andra språk 1,2,3 i gymnasiet och har bra betyg på de(förutom sas 1). Om jag nu gör prövning i vanlig svenska 1 kommer det nya betyget att ersätta svenska som andra språk 1 eller kommer det att räknas separat?
    • Anna : För att höja ditt jämförelsetal behöver du få högre betyg i SAS, svenska som andraspråk 1 (och kanske också 2 och 3 - om du ej har A i betyg i de kurserna). Betyget i "vanlig svenska" kommer inte räknas in alls. SAS och Svenska är jämställda men i fall du i ditt exam.bevis har betygen i just SAS 1, 2 och 3 då är det just betygen i SAS 1,2 och 3 som måste bli högre. Alltså, om du skaffar dig betyget i Svenska 1, 2 och 3 - kommer inte att göra ngn annan skillnad än att du har mer kunskap i svenska ... ditt jämförelsetal kommer inte att påverkas.
    Läs alla kommentarer