Cina
    Hej!
    Kan en elev välja att läsa modersmål på gymnasiet, utan att den behöver registreras i studieplanen? Alltså att eleven läser den på frivillig basis, utöver den ordinarie studieplanen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vad jag förstår det som att reglerna föreskriver att Alla kurser som eleven ska börja läsa på gymnasiet bör på förhand, innan kursen påbörjas, skrivas in i elevens individuella studieplan. Eleverna har rätt att läsa sitt modersmål om undervisning i det modersmålet kan erbjudas (t.ex måste lärare finnas som kan undervisa). Önskar eleven läsa en eller flera kurser i ämnet Modersmål på gymnasiet och undervisning kan erbjudas, då har eleven rätt att läsa den kursen eller de kurserna (som jag förstår det - minst två kurser har eleven alltid rätt att läsa, om undervisning i de två kurserna i ämnet modersmål kan erbjudas); varför just 2 kurser? Jo, för att Individuellt val inkluderar 200poäng, alltså två kurser i ämnet modersmål får plats. Sedan, beroende på vilket program eleven läser, så kan modersmål ersätta de obligatoriska kurser i moderna språk och på vissa program kan man läsa moderna språk (och med det också modersmål) som programfördjupning. På så sätt kan många elever, men inte alla, rymma alla 3 kurser inom modersmål inom programmets 2500poänäg.
    Att läsa på mer än heltid, U-kurserna (utökat program) är i de flesta fall inte elevens rättighet utan rektors beslut krävs för det.
    I Vilka fall är det elevens rättighet att läsa en eller flera U-kurser (utökat program)? Jo, de eleverna som läser yrkesprogrammen idag, alltså de som påbörjade ett av nationella yrkesprogram innan hösten 2023, har rätt att läsa kurserna för grundläggande behörighet som U-kurser (utanför programmets 2500poäng) för att inom programmet ha plats för att läsa andra kurser, t.ex yrkesspecifika kurser.
    Det är så vi på FRåGA SYV tolkar reglerna; detta utifrån hur styrdokumentens texter lyder + utifrån de svar vi tidigare fått från skolverket.
    Du kan dock själv kontakta skolverket och ställa frågan där; tel.nr till upplysningstjänst 08-52733200.
    Skulle du, mot förmodan, få ett annat svar från skolverket, än det jag ger nu, vänligen hör av dig till oss. Vi vill alltid lära oss mer för att kunna hjälpa fler! :)

    Studie- och yrkesvägledare