Somayeh

    Hej Jag heter Somayeh, 27 år och läser på komvux Uppsala Undrar var man kan göra prövning i modersmål persiska steg 1 och 2. Jag vet att det finns i Göteborg Språkcentrum som har denna prövning, men finns det möjligt att göra denna prövning i andra kommun också?Då var? Med vänlig hälsning Somayeh

    • Vägledare :

      Alla gymnasieskolor, åtminstone de kommunala erbjuder modersmålsundervisning i persiska (så vitt jag vet). Dock kanske inte lokalen finns på den enskilda skolan där man går då modersmålseleverna samlas från alla skolor på sen eftermiddagstid ofta i centralt belägna lokaler.

    • SYV-besökare :

      Det är Enheten för flerspråkighet som tar hand om modersmålsundervisningen i Uppsala. Läs mer på följande hemsida: uppsala.se/skola-och-forskola/gymnasieskola/enheten-for-flersprakighet--gymnasiet

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Somayeh,
    Skolverket svarar att i fall Undervisning finns pågående, då måste också Prövningar erbjudas i de kurser (i vilka undervisning pågår). Alltså, om det på en kommunal gymnasieskola pågår undervisning i Modersmål 1 och 2 (i persiska) då måste också prövningar i de kurser erbjudas.
    Att undervisning pågår ej inom Komvux, utan inom gymnasiet - är OK, detta enligt skolverket; alltså om du hittar att det på någon kommunal gymnasieskola som det finns pågående undervisning - så påpeka för utbildningsförvaltningen i den kommunen att de måste erbjuda prövningar.

    Du kan själv ringa till Skolverkets upplysningstjänst: 08-527 332 00 (tel.tid brukar vara kl.9.30-11.30 och sedan kl.13-15 på vardagar).

    Lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare