Stephanie
    Hej, efter studenten ville jag ta ett sabbatår men av någon anledning efter nyår tyckte jag att det var bra att se mina betyg på antagning.se för säkerhetsskull. Men såg att mitt modersmål betyg inte räknats med. Jag läste modersmål spanska 1 fick A i det och ser inte att det ersatt någon av mina betyg? Måste jag läsa modersmål up till 3, för att det ska gälla?

    I antagning.se står det inte heller något som MODSPA 1 eller liknande, kursen finns inte i lista där mina betyg kan ses. Ska jag kontakta gymnasiet eller vad kan jag göra?

    Tack för svar i förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ta och titta på ditt examensbevis - finns kursen i modersmål i ditt examensbevis? och i så fall om den kursen är markerad med "U" (utökad kurs)? Om kursen i modersmål är i ditt exam.bevis markerad med "U" räknas inte betyget med. Och det kommer inte hjälpa dig att läsa flera kurser i ämnet modersmål; ... med undtantaget av i fall du kommer på högskolenivå söka till utbildningar där just Modersmålskurserna krävs för särskild behörighet (ex. om du vill läsa för att  bli Lärare i modersmål).
    Vänligen
    Julia

    • :

      Var kan jag se examensbeviset? När jag loggar in på antagning.se så finns alternativet att se på "mina meriter" i vilket det står "avgångsår: 2019" , "omfattning: F - Fullständigt" och "poängomfattning: 2500". Jag gick i naturvetenskapsprogrammet och alla mina betyg står där förutom modersmål.

      Tack för svar i förhand igen!

    • Julia :

      Examensbeviset fick du "i handen" eller på posten när du slutade på gymnasiet. Det är ett dokument på värdepappret med vattentecken - för att ej kunna förfalskas. Du kan behöva i olika sammanhang kunna uppvisa originalet.

    • Julia : Om du nu ej kan hitta originalet "examensbevis", vänd dig till din gamla gymnasieskola: där bör du få en kopia. Vi råder spara original och även några stycken vidimenade kopior på Examensbeviset på ett säkert ställe. Det är ett viktigt dokument som du kan behöva ha tillgång till i framtiden.
    • : Jaha! Okej, måste då be mitt gymnasium om det igen. Tack så mycket för svar!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • : Visste inte hur viktig den var, fick precis min igår från gymnasiet. Tack så mycket! Men jag undrar, det står inte att det är en utökad kurs i min examensbevis, det står bara modersmål spanska 1 - 100 poäng. Betyder det att det kan ersätta eller måste jag kontakta antagning.se? Tack för svar i förhand!
    • Anna :

      Finns Modersmål 1 bland kurserna i ditt exam.bevis ELLER finns det betyget på ett separat "papper" (utdrag från betygskatalogen)? Om kursen finns i ditt exam.bevis bland Vanliga kurser, ej "U", utökad - då borde betyget räknas med tillsammans med de andra betygen in i ditt Jämförelsetal. VARFÖR du inte kan se det betyget på din inloggning på Antagning.se - kontakta Antagning.se och fråga - kan vara ngt tekniskt fel, t.ex... för det borde ju synas.

    Läs alla kommentarer