Louise
    Elever som väljer modersmål som språkval, börjar de läsa Modersmål 1 på gymnasiet? Kan eleven läsa högre än Modersmål 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise!
    inom ämnet Modersmål på gymnasienivå finns 3 kurser:
    Modersmål1
    Modersmål2
    och
    Aktiv tvåspråkighet.

    "högre" än Modersmål 2 kan man inte läsa inom gymnasieskolan, pga kursen Aktiv 2-språkighet bygger på Modersmål 1, alltså efter modersmål 1 och kan läsa både modersmål2 och aktiv tvåspråkighet, alltså man borde kunna läsa modersmål2 och kursen Aktiv tvåspråkighet samtidigt.

    Se också gärna info på skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=modersmål

    ang.vilken kurs eleven börjar läsa på gymnasienivå
    Som regel börjar elever läsa Modersmål 1, men om modersmålslärare bedömer att eleven har mycket bra grund i sina kunskaper och kan börja direkt med en högre kurs - så är det, i alla fall som vi på FRåGA SYV tolkar reglerna, inte förbjudet. Men du kan också höra med Skolverket; ring 08-527 332 00