B.
    Hej!
    Jag går på gymnasiet och vill läsa modersmål. Problemet att det finns ingen elev som pratar samma språk som mig.hörde att det måste vara 5 elever. Men får jag läsa modersmål i en annan skola med en större grupp?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Benan!
    Jag råder dig boka tid hos SYV på din skola och framföra ditt önskemål om att få läsa modersmål.
    Skola är skyldig att försöka lösa detta. Dock kan det vara så att ingen behörig lärare finns i hela kommunen eller t o m i hela länet. Från 1 juli i år är det enbart behöriga lärare som får sätta betyg.
    Finns det ingen BEHÖRIG lärare i ditt språk, kan inte din skola "trolla fram" en sådan lärare.
    Hur skulle du lösa det om du var rektor på din skola?

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Ja, det finns en behörig lärare på mitt modersmål men i en annan kommun.. Jag vet inte om det går
    • Mikael : Det kan hända att din kommun har avtal med den andra kommunen. Du bör fråga på din skola och får du inget svar på skolan, kontakta utbildningsförvaltningen i din kommun. Du har rätt att få ett svar i alla fall, även om det inte går - så vill du veta varför det inte går. Skulle du kunna pendla till den där andra kommunen eller är det för långt? Skulle du kunna läsa delvis på distans - t.ex. åka till varannan lektion och plugga resten hemma? Du kan också prata med den behörige läraren som kanske har ngt. bra förslag på hur detta kan lösas.
    • : Jag går på gymnasiet i en annan kommun, men kommunen där jag bor finns en behörig lärare.
    • Anna : Är det en kommunal eller fristående skola som du går på? Det kan spela roll i detta fallet. Det är den skola som du går på som får ekonomiska medel för att ge dig undervisning och du vänder dig därför till din skola med den frågan. Du kan samtidigt kontakta utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan bedriva självstudier (kanske) och göra prövning sedan. "ditt språk" kanske finns som en kvällskurs på något Studieförbund (exempel: ABF, Vuxenskolan, Folkuniversitetet). Om det viktigaste för dig är att FÅ mera KUNSKAPER i språket eller om du vill "slippa" läsa en annan kurs och ersätta den med Modersmålet eller både och? Det är en viktig fråga du ställer. Finns inte ngt. enkelt svar, tyvärr, som vi bara kan säga: gör så här så blir det bra. Börja med att ställa frågan till SYV på din skola.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Benan!

    Vi har ringt till Skolverket och ställde din fråga. Svar från Skolverket lyder:
    du har rätt att kräva att få läsa ditt modersmål på gymnasiet om båda de nedanstående villkor uppfylls
    1. det finns en behörig lärare att tillgå
    2. det finns minst fem elever som vill läsa samma språk (modersmål).

    I andra fall kan skola ordna det på ngt. sätt (t.ex. genom att köpa en kurs åt dig på en annan skola eller i en annan kommun) men skolan är ej skyldig till det utan kan bara säga att det inte går.

    Som jag förstå från din fråga och våra tidigare svar till dig, så finns det ingen behörig lärare och då spelar det ingen roll hur många elever som vill läsa för då uppfylls inte BÅDA DE VILLKOR. Du har alltså inte rätt att kräva. Men du kan be snällt och vi håller tummarna!

    Ett alternativ för dig är att byta skola.
    Ett annat alternativ är att du läser ditt modersmål på något sätt själv (självstudier, privat undervisning som du ordnar på egen hand eller om du läser på en kvällskurs eller på distans via internet - som du får hitta själv och, om det kostar ngt., betalar själv också). När du har tillräckliga kunskaper, kan du tenta av (göra prövning) och få betyg på det sättet.

    Jag vet inte vad du har för modersmål, men om vi tar ett exempel - vi säger att ditt modersmål är arabiska, då kan du önska göra prövningar i följande kurser:
    Modersmål (arabiska) 1, 2 och Modersmål (arabiska) aktiv tvåspråkighet
    eller
    Moderna språk (arabiska) 1, 2, 3, 4 och 5.

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig att bestämma vad du vill göra.
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare