Rose

    Hej, Jag undrar hur arbetsmarknaden/jobbchanser, karriärmöjligheter, och lön/löneutveckling ser ut för modevetare? Har googlat runt, men det står nästan inget om det. Jag undrar också om jag skulle kunna få förslag på yrkestitlar som en modevetare kan ha, då blir det nog enklare att hitta information? Mvh, Rose

    • :

      https://www.kultur.lu.se/utbildning/kandidatprogram/kandidatprogram-i-modevetenskap

      Titta här! Längst ner finns Jobb efter studierna och där står "Efter utbildningen kan du till exempel arbeta som skribent, projektledare eller konsult inom områden som rör mode, kultur eller hållbarhet. Vi hittar modevetare till exempel inom handel och i upplevelseindustrin. Modevetare arbetar med bland annat trend- och omvärldsanalys och konsumtionsfrågor.". Finns även en intervju med en ex-student och hon verkar ha någon chefsposition :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rose!
    "modevetare" är ett av de många icke-reglerade yrken där det inte finns "strikta ramar" för vem som får kalla sig för modevetare eller konkreta uppgifter om vilka yrkestitlar man kan ha, men kika gärna på yrke/image-konsult och yrke/moderedaktör

    framtid.se/yrke/modevetare nämns ett antal "liknande yrken" som på olika sätt kan likna det yrket som du är intresserad av:

    Direktris

    Etikettexpert

    Folkvettsexpert

    Forskare

    Image-konsult

    Inköpsassistent

    Konstvetare

    Kulturvetare

    Modedesigner

    Moderedaktör

    Nagelspecialist

    Samhällsvetare

    Stylist

    Säljare i optikbranschen

    Textilekonom

    • : Hej, tack för svar. Jag tänkte om man läser just ”Modevetenskap” på Lunds universitet?
    • Anna : Var god läs kommentar till din fråga som Jeanette har skrivit.
    • : Tack för svar. Hur ser arbetsprognoserna ut, dvs är det lätt, balans, eller svårt att få jobb?
    • Anna : Arbetsmarknadsprognoserna är Arbetsförmedlingen expert på. Fråga gärna på AF.
    Läs alla kommentarer