Elisa M

    Frågar åt en nära anhörig. Hen påbörjade utbildning på universitet i augusti. I början fungerade det men sedan blev hen sjukskriven. Nu skulle hen gått termin två men är fortfarande sjukskriven. Hen har frågat programansvarig om möjligheten att börja om termin ett men fått svaret att det inte går. Vad är det som gäller? Hur/var kan man ta del av det regelverk som finns? Det är en utbildning som man blir antagen på efter prov och andra meriter inte betyg, antagning en gång per år. Tror även att det bygger en del på vad man gjort tidigare terminer men vet inte. Enl programansvarig kan hen söka studieuppehåll och sedan fortsätta. Detta trots att hen missat mycket. Känns som gjort för att misslyckas.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    min första tanke är att hen som frågan gäller bör prata med kuratorn. Universitetet hen är inskriven på bör ha någon sort tillgång till kuratorisk hjälp, så det råder jag att hen använder.
    Hen kan börja med att vända sig till studievägledare på sin institution; studievägledaren kan ta frågan vidare och hitta rätt svar på frågan, även om hen kanske inte kan svara snabbt, "på raka arm". Att söka studieuppehåll är den studerandes rättighet, men om ansökan blir beviljad är nästa fråga... Göra ansökan skadar, dock, inte, tänker jag.
    Vad gäller övriga rättigheter för en universitetsstuderande som under längre tid är eller var sjukskriven, så är det bäst att du/ni söker svar hos UHR, universitets- och högskolerådet och kanske också hos UKÄ, universitetskanslersämbetet.
    Om hen orkar, så kan hen också söka på nytt, som om hen ej sökt samma utbildning förut, och kommer hen in via www.antagning.se så har hen en ny studieplats till hösten. Det kan inte skada att göra en ny ansökan, tänker jag. Och samtidigt kan man söka svar om studerandes rättigheter i detta fallet hos både UHR och UKÄ
    Frågan du ställer är komplicerad, t.ex undrar jag: kommer hen som frågan gäller kunna börja läsa från hösten och klara tempot och krav som utbildningen ställer? Alltså, kommer hälsotillståndet tillåta det, vad säger läkarna om prognosen? Att ha plats på utbildningen och att klara utbildningen är inte samma sak och tyvärr är det så att många faktorer behöver samverka och samspela för att en studerande ska klara sin utbildning, bl.a är hälsan en sådan viktig faktor.
    Sammanfattningsvis, så vill jag råda göra "allt samtidigt": både söka studieuppehåll, söka plats på nytt (via www.antagning.se), söka svar hos studievägledaren på institutionen och hos kuratorn som, förhoppningsvis, finns på plats på universitetet, och samtidigt även ställa frågorna till läkarna (om prognosen för hens hälsa) och, om studerandes rättigheter, - till UHR och UKÄ

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elisa M : Tyvärr finns ingen syv kopplad till dessa utbildningar vilket är märkligt. De hänvisar till resp programansvarig. Det är även för sent att söka på nytt få det är antagningsprover som gäller. Självklart spelar hälsan roll men läget han vara annorlunda till hösten då medicineringen är fastställd och annan hjälp finns med från start.
    • Elisa M : Dock kommer det bli svårt att ”läsa dubbelt” som programansvarig menar…?