Emma
    Hej! Jag undrar om det finns möjlighet att läsa en kurs som finns i mitt program från distans istället. Sedan räkna in den så att jag får en fulländad kandidat? Så för att förtydliga min fråga. Kan man hoppa över en kurs i ett program och sedan läsa den på annat håll för att få en kandidat?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    du skriver inget om Studiemedel. Om du tar studiemedel, måste du läsa i den omfattningen, som du blev beviljad studiemedel för. Skulle du hoppa av en kurs, läser du på deltid, i stället för heltid - och med det har rätt till mindre pengar från CSN. Om du inte meddelar CNS det i tid, kommer du få för mycket utbetald i Studiemedel och CSN kommer att kräva tiIIbaka pengarna sen (stäIIa Återkrav på dig). Det är bra att känna tiII, så att man inte får en otrevIig överraskning sen.

    Ang. Iäsa en kurs på distans - finns den att söka på distans? finns det garanti att du får plats på kursen? Om det blir konkurrens om platser på kursen, kanske du inte kommer in, tänker jag... och får man inte någon plats, kan man inte läsa i så fall.

    Ang. ta ut Kandidatexamen, så är det den högskola/universitet där du ansöker om att ta ut Kandidatexamen, som bestämmer. Det finns ngt. som kallas för "akademisk frihet" och innebär att varje högskola och universitet i Svrige har vissa "friheter" i att bestämma lokalt vilka krav och villkor de ställer. Därför går det inte med säkerhet svara på frågan om hur det blir i detta fallet... i alla fall kan inte vi göra här på Fråga SYV, utan du måste fråga Studievägledare eller Utbildningsansvarig på den Institutionen där du vill ansöka om att få ta ut Kandidatexamen. Generell sett, så brukar det inte spela roll om kursen lästes på distans eller på plats, på skolan - om det är samma kurs. Men det är bättre du frågar på den Institutionen där du planerar ta ut Kandidatexamen, så att du får 100% korrekt svar.

    Önskar dig lycka till med dina studier och med allt annat!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare