John

    Hej Jag undrar om det finns möjlighet att läsa spanska utomlands över sommaren mellan terminerna på högskolan? En kurs för nybörjare och helst att den ska vara CSN berättigad om det går? Mvh

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej John;

    en intressant fråga du ställer men som också är svår för oss på fråga syv att svara på...
    CSN har inte någon lista på utbildningar utomlands som ger rätt till studiemedel; man får kontakta CSN och uppge vilken utbildning man vill gå och då tittar CSN på den utbildningen och ger svar om man kan få studiemedel för just den utbildningen eller inte.
    Allmänna regler som CSN har är att utbildningen måste vara i minste 3 veckor /eller längre/ och vara på minst halvtid /ej på lägre takt än 50%, alltså - på minst 20 timmar/vecka/.

    Med Läsa spanska utomlands tror jag du menar i ett spanskt-talande land, eller hur? Och i så fall är det Spanien eller LatinAmerika (förutom Brasilien, där är språket Portugisiska...).
    Du får helt enkelt hitta kurser som du vill gå och kontakta CSN med frågan om du kan få studiemedel för just den kursen.
    *********
    Tips från språk-inlärlings experter (språklärare) är att det är mest effektivt att åka utomlands - till ett land där "det språket" talas - när man redan kan en del inom det språket; som nybörjare har man lite nytta av att ha folk runt om som pratar det språket, då man förstår alldeles för lite... man måste komma in i språket "en bra bit" för att kunna dra nytta av att "bada i språket".

    Tips på hemsidor där info kan finnas som kan bli till hjälp för dig:
    reportage/explorius
    reportage/sts
    studera.nu/studera-utomlands
    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel

    Du går gärna höra av dig och berätta hur det går med att leta efter en passande kurs. Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Vänligen
    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Här kommer en länk men information om skolor i olika delar i Spanien som Instituto Cervantes/Spanska kulturinstitutet i Stockholm kan rekommendera: https://eee.cervantes.es/en/index.asp Du kan trycka på den lila kartan som finns till höger och där kan du välja var i Spanien vill du läsa och sedan kommer information om skolor.

    Med vänliga hälsningar

    Instituto Cervantes/Spanska kulturinstitutet

    Bryggargatan 12A

    111 21 Stockholm

    Tel. +46 8 440 17 65

    http://estocolmo.cervantes.es

    Studie- och yrkesvägledare