SYV

    Hej! Jag undrar vilka möjligheter till stipendium ni kan hjälpa mig brainstorma fram. Det gäller en elev som har för avsikt att läsa 3 + 4 terminen på svenska skolan i UK. Tacksam om jag kan få hjälp med följande frågor: - När behöver man söka för att hålla sig inom tidsramarna? - Tips på stipendier? - Krävs det antagningsbevis till den sökta utbildningen för att kunna söka stipendium? Om JA, hur ska en hinna planera detta och få stipendiet i tid.. - Finns det annat ekonomiskt stöd ni kan komma att tänka på, man kan söka? - Jag funderar även på ifall stipendium givare räknar Svenska skolan i UK som svensk eller brittisk?

    • Julia :

      Är det på den här skolan som eleven vill läsa: gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london ?

    • : Ja det är just den skolan.
    • Julia : Har du eller eleven testar fråga på skolan, alltså personal på skolan?
    • Julia : Kika även på https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utanfor-sverige.html
    • : Tack :) Ja vi har mailat skolan och inväntar svar.
    • Julia :

      Jag har även skrivit "svar" (utan några tips på stipendier, tyvärr) men kika på mitt svar, nedan, i alla fall. Lycka till! Ni får gärna höra av er och berätta om ni har hittat ngn lösning på frågan. Vi ska på vårt håll försöka hitta ngt och återkommer i så fall, men jag skulle inte hoppas för mycket - man bör också tänka på att den sorters stipendier (för gymnasiala studier) oM MAN FÅR NGT., kan vara små, säg 3.ooo kr. Det är "fick-pengar" man kan få och ej ngt som bekostar allt.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    En mycket svår fråga.
    Jag skulle i första hand vända sig till den skolan där eleven vill läsa: den skola måste både vara intresserad att ha fler sökande + borde ha kunskap om deras nuvarande elever fick stipendier för studier på deras skola och i så fall hur de gick tillväga för att få de stipendier.
    ***
    Det finns ingen garanti på att kunna få en stipendie. Om elevens familj inte kan klara (ekonomiskt sett) elevens studier utomlands, utan ngn stipendie, skulle jag då även förbereda "plan B": att läsa i Sverige.

    Info om studiestöd för gymnasiala studier utomlands finns på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utanfor-sverige

    Fler tankar:
    - om eleven är icke-myndig, är det föräldrarnas/vårdnadshavarnas ansvar att ombesorga elevens studieekonomi; så de får bli mycket aktiva i detta - söka info och försöka ordna det på olika sätt.
    - Det kan inte ligga på en SYV att hitta försörjningsmöjligheter under studier... Säg att du hittar några stipendier eleven kan söka men hen får sedan ändå inga pengar eller för lite pengar, vilket är en realistisk möjlighet. Du kan då sedan bli "anklagad" för att slösat elevens tid på att göra ansökningar och även för att inge icke-realistiska förhoppningar... det kan alltså bli "sämre" (är jag rädd) om en SYV aktivt involverar sig i att ordna kring studieekonomi.
    - som SYV är det vår tolkning att vi "pekar på" - se info på CSN´s hemsida; fråga på skolan dit du vill söka och att påminna om att det är vårdnadshavarnas ansvar att ordna försörjning för en icke-myndig elev. Mer skulle jag inte rekommendera att involvera sig just i den frågan, för att det är, som sagt, tyvärr kan bli tråkiga påföljder för alla: både SYV-en och eleven.

    • : Tack för informationen. Jag tar det med mig, håller med om att det behöver avgränsas i detta fallet.