Tida

    Hej! Jag hoppas ni kan hjälpa mig med mitt problem och guida mig rätt ♡ Jag har läst Naturvetenskapligt program på gymnasiet och tog studenten år 2016. Därefter har jag gjort allt möjligt från jobb till att läsa på yrkeshögskolan (som ej riktigt passade). Jag har inte gått ut med bra betyg alls, jag tror jag ligger på 14 samt ett F i fysik 1. Jag har försökt bli godkänd på kursen genom fler prövningar och kurser men jag lyckas inte och har därför inte ett examensbevis än idag. Som dröm har jag alltid velat bli barnmorska och vad jag vet är sjuksköterskeprogrammet är enda väg dit, jag vet att det är omöjligt att komma in med mina poäng (främst universiteten i Skåne). Hur kan jag gå till väga? Hur gör jag? Ps: 0.3 i HP som jag har gjort 2016 Mvh/ Mathilda

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Det stämmer att i Sverige - för att bli en Barnmorska - behöver man först gå sjuksköterskeprogrammet och sedan jobba i minst 1 år som ssk-ka och sedan söka till barnmorskeprogrammet
    och du skriver om du inte har examensbevis än idag. Men du behöver antingen examensbevis eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola - utan det är man obehörig till högskolestudier.
    I ditt examensbevis från komvux behöver inte fysik ingå. Du borde kunna ta examensbevis från t.ex "vård- och omsorgsprogrammet"***: du kommer behöva läsa vårdkurserna och göra om ditt gymnasiearbete (om det gamla GA´s tema inte passar till just Vårdprogrammet). Du kan på så sätt få mycket högre meritvärde i examensbeviset än du uppger att du har idag.
    Alternativet: läsa på en folkhögskola
    Det är till en Allmän kurs på en valfri folkhögskola som du i så fall söker. Om du kommer in, gör planering tillsammans med personal på en folkhögskola så att du även har "särskild behörighet" vad gäller naturkunskap 2.
    ____
    *** - i examensbevis från komvux är det friare vilka kurser som får ingå (jämfört med upplägget på gymnasiet); helt fritt är det dock inte, finns ganska många regler, men du behöver inte 100% ha alla de kurser som du läste på gymnasiet in i examensbevis från komvux. För att slippa på komvux läsa fysik, kan du göra planering mot examensbevis från t.ex samhällsvetenskapsprogrammet (men ta i så fall med Naturkunskap 2 in i utb.planeringen).
    Enligt min åsikt är det en stor fördel att ha läst vårdkurserna inför ssk-programmet men det formellt sett kan man ha examensbevis (eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola) + godkända betyg i samhällskunskap 1b, Matematik 2 och Naturkunskap 2, så är man behörig. Sedan konkurrerar man om plats på ssk-programmet.

    angående högskoleprovet
    Gör HP så många ggr du kan. Man brukar få högre resultat nästa gång man gör HP. Det går också att träna inför HP, t.ex genom att göra gamla prov och rätta dem med hjälp av facit. Finns också böcker och kurser som speciellt tränar inför högskoleprovet.