Jonas

    Hej! Jag har gått 1 och ett halvt år på restaurang och livsmedels linjen och känner att jag valt extremt fel linje då service och bemötande inte var något som passade mig. Jag har 0 lust att gå om 1an och 2an och funderar på att lida igenom 1 och ett halvt år till då jag är bekväm i skolan och har många vänner, Och att efter studenten fundera på vad jag vill jobba med och sedan eventuellt plugga upp betyg som saknas. Då är frågan är det ens möjligt att göra och att jag kommer in där jag vill när jag har betygen för det? Jag går högskoleförberedande kurser redan men känns som att högskolor och universitet hade prioriterat folk med en passande gymnasiet utbildning över någon som har en inte så passande gymnasieutbildning men som har pluggat upp betygen. Känner mig väldigt orolig över min framtid och känns som jag förstört mina chanser redan. Tacksam för svar. Mvh Jonas

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas; vilket yrke vill du i framtiden jobba inom? Det är väldigt olika vilken utbildning som krävs, beroende på vilket yrke man siktar på. Kika gärna på yrken på www.framtid.se och i de flesta presentationerna av yrken står det även vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.
    Bra att du läser kurser för behörighet til högskola: jag gissar på att det är Grundläggande behörighet, alltså upp till svenska 3 och engelska 6; jättebra att kunna mer svenska och engelska, oavsett vad man vill jobba med i framtiden. Vill man studera eller jobba utomlands är det i första hand Engelska som man bör satsa på (vad gäller språken, alltså).
        Om du inte vill gå om - försök få så många betyg som möjligt på din nuvarande utbildning; alla kunskaper och betyg kan du ha nytta av i framtiden. När du är så pass ung (18 år) kan du ändra dig många ggr ang.framtida val av yrken och utbildningar. Det finns många exempel på att folk läser på högskola/universitet när de är över 50 år gamla, så det är absolut inte för sent för dig! Kämpa på och lycka till!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare