Pontus
    Hej, jag går 1:a året på Teknikprogrammet läser Design och produktutveckling och står nu inför det individuella valet. Jag läser Tyska 3 nu och har då redan använt 100 av 200p. Jag står nu inför valet matematik 4 eller tyska 4 och undrar således vad jag stänger för dörrar och möjligheter om jag inte väljer matematik 4 utan nöjer mig med matematik 3c som kursen erbjuder??.
    Tacksam för snabbt svar.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, Matte 4 krävs bland annat om du ska söka olika Civilingenjörsutbildningar på tekniska högskolor. Även längre vårdutbildningar kräver Matte 4 - som t.ex läkare, tandläkare, veterinär och apotekare - å andra sidan kräver just dessa utbildningar även mer biologi än du läser på Teknik.

    Om du vill läsa Matte 4 men har slut på poäng så kanske du kan kolla möjligheten att läsa utökad kurs? /Lena, Syv