Louise
    Hej!
    Jag undrar om det finns några vägar att gå för att bli specialpedagog eller speciallärare efter en studie- och yrkesvägledarexamen? Finns det någon väg dit FÖRUTOM att skaffa sig en lärarexamen?
    Kan man läsa fristående kurser t.ex. ?

    Mvh Louise

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,

    Behörighetskraven till speciallärarprogrammet (uppgift från januari 2018) är att man har tagit ut sin grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen, eller motsvarande äldre examen, samt har skaffat sig 3 års erfarenheter från läraryrket efter avlagd examen.

    För behörighet till det Specialpedagogiska programmet krävs det att man tar ut sin lärarexamen och arbetar sedan som lärare eller pedagog i minst 3 år på minst halvtid. Specialpedagogen är, alltså, en Iärare som har genomgått en specialpedagogisk påbyggnadsutbildning.

    Du får gärna kontakta studievägledare på speciallärarprogrammet och de specialped.programmen och fråga om några undantag kan göras; jag tror tyvärr inte det.