alin
    Hej! jag hade tänkt utbilda mig till tandsköterska efter studenten. är det möjligt att senare läsa separata kurser som finns i tandhygienist-programmet för att sedan kunna bli legitimerad tandhygienist, eller måste jag läsa själva programmet för att kunna bli det?

    eller kan man annars vidareutbilda sig till tandhygienist efter att ha jobbat som tandsköterska ett tag?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, om yrke tandhygienist kan du läsa på http://www.framtid.se/yrke/tandhygienist

    du undrar om det är möjligt att bli Tandhygienist på "annat sätt" men jag är ej säker om du menar att korta ner utbildningstid på tandhygienistprogrammet eller om du kan lättare komma in på utb?

    i vilket fall så måste man bli behörig till tandhygienist utbildningen, dvs ha grundläggande behörighet och även godkända betyg i samhällskunskap 1b och i matte 2 samt i naturkunskap 2( för NK finns det ersättningsmöjligheter).

    Som behörig sökande till högskola kan man i vissa fall söka Alternativ antagning http://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola och då kan tidigare utb till tandsköterska spela stor roll.

     Inne på utbildningen till tandhygienist blir det upp till högskolan att bestämma om de kan godkänna yh poäng och korta ner din utbildningstid.

    så vill vi vet, finns det inte någon väg från tandsköterska till tandhygienist som är utstakad på förhand men om du hittar info som motsäger det är jag tacksam om du hör av dig i så fall.

    lycka till! Mikael SYV

    Du kan alltså inte ersätta behörighet till en högskoleutbildning med studier på yrkeshögskola och det gäller både grundläggande och särskild behörighet.

    Yrkeshögskolepoäng kan inte heller konverteras till högskolepoäng men en enskild högskola kan göra bedömning att de erkänner yh poäng och beslutar att utbildning på högskola kan kortas ner genom att du får hoppa över någon eller några kurser. I praktiken spelar det dock väldigt sällan någon roll pga en kurs som du ev får hoppa över, ligger ofta mitt i programmet och många väljer läsa hela prigrammet i sin helhet (vad ska man göra i några veckor mitt i läsåret då man inte behöver läsa en kurs? Kan vara skönt att vara ledig men man har då inte rätt till studiemedel pga man inte studerar - men har man råd att vara utan inkomst eller om man kan jobba i stället, så kan det vara en bra lösning!

    • : så här står det på studentrum.se : Tandsköterskeutbildningen finns idag som yrkeshögskoleutbildning (Yh), vilken ses över av Myndigheten för Yrkeshögskolan. Den är två år lång och omfattar 400 Yh-poäng. Efter din utbildning har du även möjlighet att vidareutbilda dig för att få tandhygienistkompetens.
    • Anna : Jättebra att du hittade info. Se då exakt hur man vidareutbildar sig - hur lång tid det tar. Du får också järna skicka en snabblänk/direkt länk till oss, där den info finns. Lycka till!
    • : http://www.studentum.se/YRKESINFO_Tandskoeterska__d7654.html här står det. har letat efter den informationen men tyvärr inte hittat.
    • Anna : Läs ett nytt svar från mig. De kommer att ändra info, och tackar för ditt påpekande. Det var lite missvisande info som du hittade (läs förklaring i mitt svar till dig).
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej! Vi fick svar från Studentum som lyder: "Jag är rädd att texten är lite fel formulerad på sidan du läst på. Eftersom att tandsköterska är en så kallad YH-utbildning och Tandhygienist är en universitetsutbildning så blir utbildningen till tandhygienist inte kortare för de som redan är tandsköterskor. Däremot kan det finnas fördelar för de som redan är tandsköterskor att studera vidare, i form av förmåner från arbetsgivare under studietiden osv." Som du ser, kommer de att ändra sin formulering på den sidan där du hittade info. De tackar dig för att det blir nu en ändring/förbättring av deras info - så att inte andra också missuppfattar info (för det var lätt att misuppfatta). Bästa hälsningar & lycka till! ANNA
    Och nu fick vi även svar från en sakkunnig, som lyder: "Tandsköterska och tandhygienist är två olika yrken som har var sin utbildning. För att bli tandhygienist måste man läsa hela programmet. Det är inget påbyggnadsprogram. Det underlättar inte heller antagningen till tandhygienistprogrammet att man redan är tandsköterska utan man söker med gymnasiebetyg eller högskoleprovet. Det är naturligtvis en fördel vid studierna till tandhygienist om studenten har tidigare erfarenhet från tandvårdsyrken exv. tandsköterskautbildningen."