Elev
    Hej!

    Jag går tredje året på gymnasiet nu och funderar på om man kan ta sin gymnasieexamen/examensbevis via Komvux istället. Anledningen är att ett Examensbevis från Komvux får inte innehålla kursen Idrott&Hälsa 1 och just där har jag fått dåliga betyg i, pga idrottslärarna inte bryr sig tillräckligt för att göra en ordentlig betygsättning för varje enskild elev. Jag har funderat på det nu och skulle gå den vägen om det är möjligt, men jag vet inte vad det innebär i praktiken och om det är ens möjligt att få sin examen från Komvux men samtidigt få betyg för kurser på gymnasiet som jag nu har i vårterminen.

    Kan man göra så? Som jag förstått så skulle är det möjligt, men bara i teorin. Jag vill gärna inte ha betyget från Idrott&Hälsa 1 för att det sänker hela mitt jämförelsetal och minskar mina chanser att komma in på ett Business-program.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elev,

    om du uppfyller kraven för examensbevis, måste din gymnasieskola ge dig Examensbevis.
    För att inte uppfylla kraven - finns det flera "punkter"/moment; ex. om man har F betyg i GA, gymnasiearbete, då uppfyller man inte kraven för examensbevis, även om man har alla A- betyg i alla kurser.
    Om man får F betyg i engelska 6 eller i  svenska 3 (eller SAS 3), om man går på ett Högskoleförberedande program - likaså; uppfyller inte kraven för examensbevis.

    Det kan finnas både för- och nackdelar, om man inte får ut examensbevis i slutet av år 3 på gymnasiet;

    ja, du kan få högre meritvärde på ditt examensbevis - från komvux, sen,

    men du missar också söka till högskoleutb. till hösten 2019. Gör du högskoleprovet under våren 2019, kan du komma in på en högskoleutb. med HP-resultat, även med lägre betyg.

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Hej! Tack för svaret! Kan man i så fall "misslyckas" på GA, med syfte att göra GA och få examen via komvux, samt hinna göra det innan sista kompletteringsdagen i Juli*? Jag kommer troligtvis behöva läsa en extra kurs för att kompensera för de 100 poängen från Idrott och Hälsa 1, går det att göra redan nu? Eller behöver man vänta tills man har fått kursbetyg från gymnasiet i Juni? Mvh

    • Julia : du hinner inte ta ut examenbevis från komvux senast 20 juni 2019 (och det är just den dagen som är sista kompletteringsdag, om man söker till högskoleutbildning i Sverige till höstterminen).
    • Julia : Du behöver inte läsa 100 p. för att kompensera för Idrott och hälsa 1. Det är 100 p. mindre som krävs på komvux.
    • Julia : Om du "misslyckas" med GA eller med svenska 3, kommer du få ut Studiebevis. Studiebevis ger inom grundläggande behörighet till högskolestudier. Du kan sedan söka till komvux. Troligtvis kan du börja på komvux i augusti/september; att hinna komma in på sommarkurser är tveksamt att du skulle hinna... men att hinna läsa in GA (som tar fem veckor på heltid att göra) innan 20 juni 2019, är osannolikt... alltså, du kan försöka men vi känner inte att någon har hittils lyckats med det.
    • : Om jag förstått rätt det går inte att läsa GA på Komvux i god tid innan den 20e Juni och samtidigt läsa klart kurserna på gymnasiet, om man nu skulle få ett F i GA redan nu. Behöver man alltså studiebevis och att ha avslutat gymnasiestudier för att påbörja studier på Komvux?
    • Anna : Ja, du behöver på komvux visa upp ett Studiebevis; dvs påvisa att du har avslutat dina studier på gymnasiet. Man får inte samtidigt vara inskriven på komuvx och på gymnasiet. Du får gärna vända dig till komvux och fråga dem eller ansöka om att läsa på komvux... så får du svar direkt från komvux.
    Läs alla kommentarer