Anonym

    Hej! Jag går just nu i sambeteende och tar studenten snart. Jag har bestämt mig att jag ska vända mig mot djur eftersom jag har ett stort intresse för dom.

    Pågrund av att jag inte orkar plugga upp mig för att få dom poängen för att komma in på universitet, så försöker jag hitta andra vägar. Jag har hittat en utbildning i studentum, en vuxenutbildning där man kan bli djurvårdare. Jag har ingen koll på detta, men det är väl möjligt att bli en djurvårdare utan att ha gått på universitet? Eller kräver många sjukhus/kliniker att man har gått i universitet för att få jobba där?

    https://www.studentum.se/skola/dille-gard/djurvardare-1010790 - här är hemsidan om utbildningen. Man måste väl inte heller ha gått på universitet för att gå på denna utbildning?

    Det är även så att utbildningen ligger i Krokom, och jag befinner mig i stockholm. Finns det något jag kan göra här ist för att åka och bo i Krokom? Jag har också epilepsi, men det här är inte något som kan påverka utbildningen eller hur? Förutom då att det borde vara säkrast om jag har någon med mig uppe vid Krokom, men jag tror inte att det kommer vara möjligt, iaf inte någon jag känner i stockholm. Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, utbildning som du hittade och länkar till är på Komvux, gymnasial nivå inom vuxenutbildningen och då är det så att du vänder dig till din hemkommun, alltså kommunen där du är folkbokförd och frågar om komvux i din kommun kan köpa utbildningsplats för dig - det kallas för "interkommunal ersättning". Om din kommun lovar att betala för utbildningsplats för dig, då kommer du konkurrera om plats på den utbildningen på samma villkor som boende i den kommunen där utbildning ges; går inte på förhand garantera att du får plats. Ang.boende: jag ringde och frågade om det och fick svar att det finns boende vid skolan, men att gymnasieeleverna (alltså de so läser på ungdomsgymnasiet) "går före" och det är alltid fullt på boendet, så det är mycket tveksamt att en vuxen studerande (inom komvux) skulle få plats. Hen jag pratade med som jobbar på den skolan sa dock att det går alltid att hitta boende, t.ex i Östersund finns det många olika möjligheter.
    ang. ngn som kunde stötta dig under utbildningen t.ex en Elevassistent, så måste du ordna så att det finns möjlighet att betala lön för den personen, då kan skola anställa ngn för de pengarna. Varifrån skulle pengarna till lönen komma, är en fråga som du själv får lösa: fråga hos socialtjänsten i den kommunen där du är folkbokförd och på försäkringskassan, är mitt råd.

    ang.utbildningar inom djurvård som inte är på universitetet/högskolan: det finns en yrkeshögskoleutbildning - yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare

    Om yrken inom djurvård kan du läsa på följande sidor:
    Framtid.se/yrke/djurvardare-djurskotare
    13 yrken inom Djursjukvård - finns beskrivna på framtid.se/yrken/djurens-sjukvard