Linus
    Hej!

    Har fått ett jobb jag verkligen vill ha till årsskiftet, 8-17 jobb måndag till fredag. Skulle däremot vilja kombinera det med ekonomistudier på universitetsnivå. Kruxet blir att jag aldrig kan komma ifrån vardagar mellan 8-17, så antar att det blir svårt med tentor vilket gör att allt fallerar... går detta att lösa på något sätt?

    Finns det möjlighet att skriva tentor eller dylikt på semestern/helger/online? Vilken högskola erbjuder detta på bästa sätt? Distansutbildning vore utmärkt, men kommer som sagt aldrig ifrån mellan 8-17...

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linus,
    utifrån info i din fråga skulle jag råda dig leta efter Distans UTAN OBLIGATORISKA TRÄFFAR.
    Nästa fråga är att hinna/orka läsa vid sidan av heltidsarbete.
    Allmänt rekommenderas att inte ta på sig mer än 150% - dvs om man jobbar heltid att man studerar på max Halvtid, samtidigt.
    Jag har sorterat ut utbildningar inom Ekonomi - distans Utan träffar>> som har start vt19 - som jag kan se är det endast Kurser, ej program och nästan alla är på deltid (upptill halvtid). Kan vara smart att i första hand söka en kurs på 25% av studietakt och se sen om ännu mer tid finns att lägga på studier.
    Exakt hur tentorna genomförs - är svårt att säga generellt; du får se på utbildningarnas egna hemsidor eller kontakta personal på just de institutuinerna där utbildnignarna ges. Förhoppningsvis görs tentorna on-line och på de tider som passar dig.