Tam
    Hej! Jag vill bli en tandhygienist och ska nu gå vuxenutbildning för att läsa de behöriga ämnena för programmet men jag är lite orolig eftersom att jag inte har dem bästa betygen. Jag har E i de flesta ämnena, finns det någon chans att jag kan komma in i ett tandhygienistprogram nästa år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tam,
    gör ditt bästa i varje kurs du läser. Gör också Högskoleprovet. Även om du redan gjort högskoleprovet och kanske till och med några gånger, gör högskoleprovet ännu en gång!
    Förutom det, kan du fundera på att samtidigt söka även till yrkeshögskola - ex. till utbildningar till Tandsköterska, Apotekstekniker, Steriltekniker och/eller Vårdadministratör - alla de utbildningar finns inom yrkeshögskola och till dem kanske du redan är behörig, utan kompletteringar. Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se
    Ansökan till komvux, till yrkeshögskola och till högskolor/universitet är oberoende av varandra. Man kan alltså söka många olika utbildningar inom samma och inom olika skolformer; sedan - i fall man får flera utbildningsplatser, kan man välja.
    ***
    Som direkt svar på din fråga - om du kan eller inte kan komma in med de betyg du har, så är det ingen som vet... Först måste du bli Behörig. Sedan kan du ju komma in på resultatet av Högskoleprovet. Och sist, men inte minst - kan antal utbildningsplatser förändras: minstar det - kommer det bli svårare att komma in, men om antal platser ökar - blir det lättare att komma in. Även nya utbildningar på nya orter kan starta... som vi idag kanske ännu inte vet ngt. om.
    Lycka till med dina studier!

    vänligen
    ANNA