Ida
    Jag läste tyska i grundskolan. Bytte sedan språk på gymnasiet till spanska. Går nu i 3:an och läser alltså spanska 3. Är det möjligt att läsa spanska 3 och ta upp tyskan och läsa tyska 3? Har just nu ett indivudelltval som jag inte vill ha, och undrar därför om det borde vara möjligt att byta ut det till tyska 3. Eller får man inte läsa två språk? Tror ni man har tappat mycket från grundskolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    det finns ingen regel som skulle förbjuda att läsa två olika Moderna språk på gymnasiet. Många elever läser två språk, men det kan finnas ett annat problem: om du har redan påbörjat läsa en annan kurs /som du nämner i din fråga ... inom Individuellt val/ - så är det inte, enligt reglerna, tillåtet att plocka bort en kurs från elevernas studieplan efter det att kursen har påbörjats. Studieplan får, alltså, bara revideras proaktivt.
    Ang. din fråga om du har tappat mycket i kunskaperna i Tyska sedan grundskolan, är det väldigt svårt för någon annan än dig själv - att avgöra. Två år kan vara "lång tid" vad det gäller språk om du inte alls använde Tyska, men i fall du övade - kanske du inte glömde så mycket. Sedan kan ju språkkunskaperna "komma tillbaka", när man börjar praktisera igen.

    En annan "grej" - angående Meritpoäng: Moderna språk 3 ger 0.5 Meritpoäng & steg 4 ger 1.0 Meritpoäng. Du kommer att "tappa" en halv Meritpoäng i fall du läser två Moderna språk steg 3 (i jämförelse med - om du läste steg 3 OCH 4 i Spanska t.ex.).

    Mitt råd: boka tid hos din SYV på skolan för att se över din Studieplan.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV