Elev

    Hej, Jag undrar om en elev kan bli antagen till att läsa moderna språk som finns i kursutbud trots att det utgör elevens modersmål? Syftet med det är att få merit poäng efter att man läst moderna språk i för kurs på 3, 4 och 5. Finns Arabiska att läsa som gymnasial moderna språk? Tack i förväg! Hälsningar Malik Dain

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malik!
    det finns inga förbud i att läsa Arabiska 3, 4 och 5 även om man har arabiska som modersmål. Var kurser i arabiska som moderna språk erbjuds, kan variera från ett läsår - till nästa, och kan ändras snabbt.
    Vi försöker hålla listan på gymnasieskolorna som erbjuder ovanliga språk, uppdaterad. Med "ovanliga språk" menas alla andra språk förutom franska, spanska och tyska; detta pga de tre språken är obligatoriska för gymnasieskolorna att erbjuda, och alla andra språk får erbjudas i mån av möjlighet, alltså om lärare finns och eleverna vill läsa, schemat går ihop och finns tillräckligt antal elever som vill läsa det språket och kan läsa det på "samma nivå", så att man kan forma en språkgrupp.
    Du får gärna kika på listan på fragasyv.se/info/Ovanligasprak

    Att det på Komvux skulle erbjudas läsa andra språk än franska, spanska och tyska är rätt ovanligt. Italienska och Danska har vi kommit "över" att det fanns exempel på att komvux har tidigare kunnat erbjuda. Känner inte till att komvux i ngn kommun skulle erbjuda läsa arabiska.
    Prövningar i arabiska får erbjudas på komvux och på prövningsenheterna. Det är i de kommuner där på gymn.skolorna finns undervisning i arabiska, som prövningar kan/får/bör erbjudas.