Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rana,
    ja, det är möjligt att på gymnasiet läsa Vård-och-omsorg (VO) >>, komplettera sedan efter gymnasiet och så småningom kunna komma in på läkarprogrammet. Dock är det inte realistiskt att planera komma in på läkarprogrammet direkt efter VO; detta pga på VO läses inte matematik 4, fysik, kemi eller biologi, vilket är nödvändigt för att bli behörig till läkarprogrammet.

    Plastikkirurg >> är specialistläkare; och man måste därför komma in på läkarprogrammet - för att sedan bli specialistläkare/kirurg.

    Vänliga hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare