Hej Erik,
    utan godkänt betyg i matematik 1 (1a eller 1b eller 1c) uppfyller man tyvärr inte kraven för examensbevis från gymnasiet (och detta gäller även på komvux). Om du får F i en kurs du läser på gymnasiet, har du rätt att senare (men innan du går ut år3) göra prövning i den kursen. Prata med din mattelärare och med SYV-en på din skola om att kanske göra prövning i matematik 1a som är en kurs som är lite lättare än matte 1b och kanske därför är det lite lättare att få godkänt betyg i den. Du kan ha betyg i matte 1a in i ditt examensbevis även om ditt gymnasieprogram innehåller (egentligen) matematik 1b.

    Om att bli Soldat...
    frågor om att göra "lumpen" och/eller jobba inom Försvarsmakten besvaras bäst av FM´s Rekryteringslinje; du kan t.ex ringa och prata med en yrkesinformatör (tel.tid på vardagar kl.10-15). Kontaktuppgifter till rekryteringslinje hittar du på jobb.forsvarsmakten.se/kontakt

    Övriga hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrke/soldat
    jobb.forsvarsmakten.se
    jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/grundutbildning/vad-hander-nar-jag-fyller-18

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! vi fick idag svar från en yrkesinformatör på Försvarsmakten. Läs hennes svar nedan:

    "Det krävs inte att man har fullständiga gymnasiebetyg för att få göra grundutbildning med värnplikt, däremot är kravet att ha godkänt i Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5. För matematiken godtas antingen 1a, 1b eller 1c. Det går alltså bra att endast ha godkänt i 1a."

    Studie- och yrkesvägledare