Ros

    Hej, jag går i trean nu och ska snart ta studenten. Hela mitt liv har jag alltid vilja ha ett jobb inom kriminalitet men det känns nästan omöjligt att bli en kriminalinspektör eller mord/brottutredare om man inte blir en polis först. Det känns värdelöst att plugga Kriminologi eftersom att man inte får så mycket utav det har jag hört. Då har jag bara Juridik kvar men hur blir man en mordutredare genom Juridik egentligen? Kan man ens bli en genom den utbildningen? Jag har verkligen inte den fysiska förmågan för att bli en polis ändå om det intresserar mig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ros,

    det vi vet om yrket "mordutredare" som egentligen heter Utredare av grova brott - uppger vi på Framtid.se/yrke/mordutredare Framtid/yrke/Mordutredare

    En förutsättning för att kunna bli ”Mordutredare” är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan (man utbildar sig alltså till Polis), se polisen.se/Bli-polis eller en akademisk examen (man skaffar sig en högskoleutbildning och söker jobb som Civilutredare och försöker sedan genom fortbildningar och interna utbildningar skaffa sig tillräcklig kompetens för att kunna få jobba som "utredare av grova brott").
    Man kan också utbida sig till en Kriminolog, som är ett yrke som kräver en akademisk utbildning.

    Om yrken inom Juridik i Sverige - var god se Framtid.se/yrken/juridik
    du, som är mest intresserad av utredning av brott - bör i så fall satsa på yrket/Åklagare, tycker jag.

    Studie- och yrkesvägledare