Anders

    Vad var regeringens motiveringen till att ta bort slutbetyg och ersätta den med yrkesexamen respektive högskoleförberedande examen i Gy2011?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    Gymnasiereformen 2011-12 var tänkt att leda till att ungdomarna på yrkesprogrammen blir bättre förberedda för yrkeslivet och att ungdomarna på de högskoleförberedande programmen blir bättre förberedda för högskolestudier. Den nuvarande svenska gymnasieskolan grundar sig på regeringen Reinfeldts proposition 2008/09:199 och utredningen SOU:2008:27.

    • :

      Jaha, okej, men vad jag förstått innan 2011 när en elev gick ut gymnasiet så fick de ett slutbetyg, oavsett om gymnasiet var till ett yrke eller tänkt för vidare studier på universitet, och när de sökte till universitet konkurrerade de med betygssnittet i deras slutbetyg. Om en person gick en högskoleförberedande gymnasieprogram under gymnasietiden och fick ut en högskoleförberedande gymnasieexamen, och, sedan efter gymnasiet har läst till ett yrke på Komvux och har utfärdats en yrkesexamen som har ett högre betygssnitt än deras högskoleförberedande gymnasieexamen, när de har dessa två examen och söker till universitet, ansöker de med betygssnittet i den första gymnasieexamen, dvs deras högskoleförberedande, eller det med högst betygsnitt, dvs deras yrkesexamen? Jag frågor eftersom jag tror att innan 2011 så fick en person utfärdad bara ett slutbetyg och man sökte till universitet med snittet i den, men, vilket snitt konkurrerar en person med om de har mer än en gymnasieexamen?

    • Julia : Enligt vad Antagning.se svarade till oss - så räknar Antagning.se till de sökandes fördel. Alltså, jag förstod det som så: exempel - en person fick examensbevis i slutet av år3 på gymnasiet och då prövas hen i BI, direktgruppen, med det meritvärde som räknas ut på det examensbeviset; sedan har personen kOMPLETTERAT - och får ut ännu ett examensbevis på Komvux -och med det meritvärde som räknas ut på komvux-examen prövas samma person i BII, kompletteringsgruppen. Så, samma sökande kan prövas till samma utbildning i flera betygsgrupper men då med Olika meritvärden. Du får själv fråga Antagning.se och se vad de svarar dig. Det är ju de som administrerar antagning till högskoleutbildningar i Sverige.
    • :

      Ja, visst, jag har ringt samt pratat med 3 styck handläggare hos antagning.se, inga vet, har även ringt UHR samt Skolverket båda som har hänvisat mig till antagning.se, inga av de visste :S.

    • :

      Men det var intressant tänkt att en person som utfärdades en yrkesexamen efter de hade en högskoleförberedande konkurrerar med den i BII instället för BI, räknas den nya yrkesexamen som en "komplettering" istället även om de har ett högre betygsnitt i den yrkesexamen istället för den högskoleförberedande?

    • Julia : Examensbevis från komvux är en Komplettering om det dokumentet innehåller mindre än två tredje delar kurser från komvux. Koder på kurserna är Olika om man fick betyg på gymnasiet eller på komvux, även om det är samma kurs. För att examensbevis från komvux inte ses som komplettering, måste den innehålla minst 800 poäng kurser lästa på komvux eller prövningar som är gjorda efter gymnasiet; och då max 400 p. kurser som var betygsatta på gymnasiet. Det har inget att göra om det är högskoleförberedande eller yrkesexamen, utan det har endast med att göra Hur många poäng som ingår som är gymnasiekurser respektive komvux-kurser.
    • :

      Jaha, okej, men, om personen har läst hela yrkesutbildningen på Komvux, till exempel 1300 poäng i restaurang, då skulle den förmodligen inte anses som komplettering, jag tänkte om snittbetyget i den yrkesexamen då tas över det högskoleförberedande.

    • Julia : Om du får ut examensbevis (oavsett om det är högskoleförberedande- eller yrkesexamen) från komvux där ALLA KURSER som du behöver för behörighet till den högskoleutb. som du behöver ingår, även kurser för särskild behörighet till just den högskoleutbildning, och att kurserna från komvux (med Koder från komvux) är minst 800 p. av de 2400 p. som ingår i examensbeviset, då är det Inte en komplettering. Då prövas du med meritvärde uträknat på det beviset i BI, direktgruppen. ... Om du samtidigt också har ett annat examensbevis, som inte heller är en komplettering, men som har lägre meritvärde, då är MIN TOLKNING, att du i BI urvalet prövas med det Högre meritvärde.
    Läs alla kommentarer