hej Lina,

    det går bra att ta betyget i matematik 1a, 1b eller 1c i examensbevis från samtliga gymnasieprogram. Så man behöver inte omvandla ngt., utan man bara tar och inkluderar betyget i matte 1b där betyget i matte 1c skulle vara.
    Gäller din fråga en elev som på gymnasieskola läser mot exam.bevis? eller en studerande på komvux som läser mot examensbevis eller mot ett slutbetyg?
    Mvh
    ANNA

    • : Hej, det gäller en elev som läser gy mot examen. Men jag tänker då skulle ju alla elever på tex. NA eller TE läsa 1b istället för 1c och ändå få en examen? Jag trodde det var lite mer fyrkantigt nämligen!
    • Anna :

      I NA och TE ingår i normala fall matematik 1c, 2c och 3c och de flesta elever har just de kurserna in i sitt examensbevis, men om elever byter program, då kan undantag göras, se ex. info på https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat - rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program, men för att ta in "fel" mattekurs på nivå 1 krävs inte ett sådant beslut, utan det är OK att ta in vilken kurs som helst - t.ex matte 1a in i examensbevis från teknikprogrammet. Detta för att eleverna inte ska behöva gå om ett helt läsår för att kunna uppnå kraven för examensbevis; det är alltså ett undantag, men ett "generellt" sådant, alltså inga speciella beslut behöver tas; så förstår vi på FRåGA SYV de reglerna som Skolverket satt upp. Du kan annars kolla själv med skolverket. FRåGA SYV utfärdar inte examensbevis. Vi utgår ifrån de reglerna som finns och om vi är osäkra på tolkningar, kontaktar vi de sakkunniga. Jag är rätt så säker på att det är ok att ta in matte 1b (eller 1a) in i exam.bevis från vilket gymnasieprogram som helst. :)
      På nivå 2 kan också "fel kurs" tas in i exam.bevis men då krävs rektors beslut om individ.anpassat program; ett sådant beslut måste tas innan eleven går ut årskurs 2. Syftet är att eleven inte ska läsa under längre tid än "nödvändigt"; i individ.anpassat program kan även andra kurser bytas ut; och endast kurser under "gymnasiegemensamma ämnen" blir strikt obligatoriska. I exam.beviset bör i så fall framgå att det är utfärdat enligt rektors beslut om Individ.anpassat program.

    • : Tack för bra svar!!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer