Niklas
    Är intresserad av Apotekarprogrammet som kräver Kemi, Fysik och Biologi B eller 2 som det heter nu. Jag har läst Naturkunskap B på samhällsprogrammet i gymnasiet, är det samma som Kemi, Fysik och Biologi A?

    Räcker det att jag läser upp Kemi, Fysik och Biologi 2 eller måste jag läsa 1 också för att bli behörig?

    Jag kommer även att läsa upp till matte d, tänkte välja ett naturvetenskapligt basår.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Niklas!
    För att bekräfta behörighet måste du ha godkända betyg på nivå 2 eller B. Men för att ha förkunskaper för att läsa på nivå 2, måste du ha kunskaper på nivå 1 i vardera ämne och naturkunskap B ger tyvärr inte de förkunskaper och komvux brukar inte ta in att läsa på nivå 2 om man inte har godkänt betyg på nivå 1.
    På naturvetenskapligt basår på högskola läser man både nivå ett och två.
    Hoppas du nu fick svar på din fråga, återkom annars.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare