chris

    Hej mitt namn är Christian och jag läser sista året på VO programmet.Det är nämligen så att under den senaste tiden, så har jag haft funderingar kring att söka till optikerprogrammet eller röntgensjuksköterska.

    Men behörigheten för att komma in på båda utbildningarna är att man har godkänd i naturkunskap 2, just den kursen undervisas inte där jag pluggar, fast enligt mina vo lärare så motsvarar vissa vård kurser naturkunskap2 och min fråga är ifall detta stämmer? blir jag behörig utan naturkunskap2 om jag har läst vo? Matematik 2a och engelska 6, svenska 3 läser jag redan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du har godkända betyg i alla kurser och får ut Examensbevis från VO, är du behörig vad gäller naturkunskap 2.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      så jag kommer att vara behörig till optiker eller röntgenssk direkt efter gymnasiet, utan att behöva komplettera ?

    • Anna : Var god läsa Sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo - utifrån hur din fråga är ställd, och under förutsättningar att du får godkända betyg & får ut EXAMENSBEVIS, så ja! min bedömning är att du blir behörig. OBS! ansökningsperiod till höstens högskoleutbildningar blir från 16 mars till 15 april 2020 och du måste göra ansökan inom den perioden & sedan Komplettera med examensbeviset senast 18 juni 2020.