Lukas
    Hej! Har hittat mitt drömjobb, nämligen computer engineer. Utbildningen verkar bara finnas på de amerikanska universiteten så vitt jag vet. Ser egentligen inte att plugga i usa som ett hinder om det inte vore för dessa terminskostnader, 2 terminer på utbildninen kostar 35000 usd och det blir ju endel pengar på 4 år, CSN lånet lär ju bli skyhögt?

    Finns denna utbildning i Sverige också? Vad väger en svensk utbildning i usa då det är där jobben finns? Säg att en amerikan och jag går klart utbildningen precis på samma tillfälle med exakt likadana betyg om man skulle översatt de svenska. Skulle då ett amerikanskt företag välja amerikanen utan att tänka på mig då för jag gått i skola i Sverige?

    Det är det som lockar mig att utbilda mig usa, just för att ha samma villkor som jänkarna. Men att slippa de skyhöga kostnaderna gör att jag funderar på att stanna i Sverige och studera.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Lukas,
    Svenska utbildningar brukar väga ganska mycket utomlands, men det är alltid upp till arbetsgivaren att bestämma vem hen vill anställa. Jag kan inte svara på frågan om en amerikans arbetsgivare väljer en person med amerikans utbildning framför dig eller inte. Det kan bero på väldigt många olika saker - det kan vara avgörande att du kan svenska, t.ex. - om det amerikanska företaget samarbetar med Sverige. Å andra sidan, så är det många gånger fördelaktigt att gå utbildning i det landet där man vill arbeta: praktik och andra kontakter med arbetsmarknaden under utbildningen är mycket värdefulla, "lokalkunskap" som man skaffar sig när man bor i landet - likaså och även språket - att ha samma undervisningsspråk som man sedan skall ha som arbetsspråk är också många gånger att föredra.
    Jag förstår att du tycker det är dyrt att utbilda sig i USA. Det är en svår fråga du ställer och jag kan inte tala om för dig hur du bör göra.
    Har du tittat på vilka högskoleutbildningar som finns i Sverige idag? Se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/datateknik-137?fritext=dataingenjör

    En lösning för dig kanske skulle kunna vara att söka utbildning i Sverige och i fall du kommer in, påbörja den och under utbildningen göra fortsatta efterforskningar och ev. "byta" till utbildning i USA efter ett eller två år. Du kanske kan gå första halvan av din utbildning i Sverige och andra halvan i USA? Då är du lite äldre och vet ännu bättre vad du vill, när du har läst minst ett år på högskolan i Sverige. Du kan läsa enstaka kurser kanske eller två första terminer på ett program? När du redan är inne i utbildningen, finns det kursare och lärare och Studievägledare på högskolan som är mycket insatta i den problematiken som du konfronteras med nu.
    En optimal lösning för dig kanske ser ut så här: grundutbildning - 3 år- i Sverige och sedan påbyggnad Masterutbildning I USA - då är det kortare tid du behöver läsa i USA och det blir billigare men du ändå har amerikansk utbildning, vilket ser bra ut på din CV när du sedan söker jobb.

    Hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Liselotte SYV
    Liselotte