johanna
    Hej.
    Hur går den muntliga delen till i kursen matematik 1b? Säg att man klarat den skriftliga delen.
    Diskuterar man den och redovisar sina lösningar eller kommer det helt nya uppgifter att redovisa?

    Och följdfråga, om man misslyckas med den muntliga delen så behöver man bara göra omprov på den va och inte skriftliga igen om den nått godkänt betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    SYV är inte mattelärare och genomför inte prövningar och vet därför endast följande: läraren skriver unika frågor till den muntliga delen för varje prövande, utifrån hur hen presterade på den skriftliga delen. Ang."misslyckas" på en eller båda delarna, så tror jag den prövande får ett betyg, och även F är ett betyg. Det är inte så att man får hjälp eller flera chanser att uppnå godkänt betyg, utan man får det betyget som kunskaperna motsvarar. Sedan om man är missnöjd med betyget kan man försöka läsa på mer och anmäla sig till prövning i samma kurs igen.

    Har dock en fråga: varför göra prövning i matte 1b, när betyget i en lättare kurs (matte 1a) kan räknas in i stället?

    • :

      Ok tack! Jag har aldrig förstått skillnaden mellan matematik 1a, 1b och 1c så eftersom jag gick samhällvetenskaplig linje på gymn. (läste A,B,C kurser) så förstod jag det som att 1b var det motsvarande.

    • Anna : vilken som helst kurs av matte 1a, 1b eller 1c är motsvarande den äldre kursen Matematik A.
    • : Okej!! Utifrån vad väljer man vilket spår man vill läsa då? Om det inte spelar någon roll tänker jag. Varför väljer vissa C, vissa B och andra A?
    • Anna :

      På gymnasiet ingår olika spår i matte som obligatoriska i olika gymnasieprogram - detta från reformen Gy2011. Men för de med "äldre betyg" är det fritt fram att höja sina betyg i vilket spår de vill; spår a slutar med matematik 2a; på nivå 3 finns endast matte 3b och 3c; på nivå 4 finns endast matematik 4 (utan spår). Kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet

    Läs alla kommentarer